مقالات
دانلود مقالات

 

 

 

در ادامه مطلب مي توانيد تكه هايي از ابتداي اين پايان نامه ر

عنوان:

بررسي رابطه بين تمايل به مهاجرت از آبادان با رضايت از زندگي

استاد راهنما:

دكتر ابوالقاسم فاتحي

استاد مشاور:

 دكتر نقيب السادات

نگارش:

 

تابستان۹۰

فهرست مطالب
عناوين                                                                                                                 صفحه
فصل اول : كليات تحقيق
مقدمه ۲
بيان مسأله ۴
اهميت و ضرورت پژوهش ۸
اهداف پژوهش ۹
سوالات اصلي و فرعي تحقيق ۱۰
فرضيه ها ۱۱
معرفي متغيرها ۱۱
تعريف مفاهيم ۱۲
فصل دوم : چهارچوب نظري و ادبيات تحقيق
نظريه هاي گرايش. ۱۹
نظريه نظريه فيش باين و آيزن ۲۰
نظريه هاي رضايت از زندگي . ۲۱
نظريه­ هاي مهاجرت. ۲۴
نظريه كاركردگرايي. ۲۴
نظريه محروميت نسبي . ۲۵
مدل موريسون. ۲۶
نظريه تودارو   . 27
نظريه سرمايه انساني ۳۰
نظريه اورت لي ۳۱
نظريه شبكه ۳۳
پيشينه تجربي تحقيق . ۳۵
تحقيقات انجام گرفته در داخل كشور . ۳۶
تحقيقات انجام گرفته در خارج از كشور ۳۹
مدل نظري پژوهش . ۴۱
فصل سوم : روش پژوهش
روش پژوهش ۴۴
سطح مشاهده (واحد تحليل) ۴۵
جامعه آماري ۴۶
نمونه آماري ۴۷
روش نمونه گيري . ۴۸
ابزار اندازه گيري ۴۹
تعريف مفاهيم ۴۹
روش­هاي تجزيه و تحليل داده ها ۵۸
فصل چهارم : يافته هاي پژوهش
يافته هاي توصيفي (تحليل يك متغيره) . ۶۱
يافته هاي استنباطي (تحليل دو متغيره و آزمون فرضيه ­هاي تحقيق)     69
تحليل چند متغيره (رگرسيون چند متغيره) ۷۸
فصل پنجم : نتيجه گيري و پيشنهادات
بحث و نتيجه گيري ۸۳
پيشنهادات ۸۵
محدوديت هاي پژوهش. ۸۶
منابع و مآخذ
منابع فارسي. ۸۷
منابع لاتين . ۹۲
پيوست ها
پرسشنامه
تكه هايي از متن به عنوان نمونه :
1-1 مقدمه
مهاجرت قدمتي به اندازه زندگي بشر دارد. انسان اوليه همچون انسان امروزي براي دست يافتن به امكانات بهتر زندگي و رضايت هر چه بيشتر اقدام به مهاجرت مي­كرده است. اين مساله با رشد جوامع تبديل به يك مساله اجتماعي شده است.
مهاجرت در كشورهاي توسعه يافته موجب بهبود شرايط زندگي افراد در دو نقطه مهاجر پذير و مهاجر فرست مي­شود. در حالي كه در كشور هاي جهان سوم به دليل محدوديت امكانات رفاهي، شغلي و نيروي انساني متخصص مهاجرت بيشتر مشكل­زاست.
در سطح داخلي تعداد زيادي از افراد داراي تخصص به دليل عدم تعادل در توزيع منابع و امكانات داخلي كشور از بخش­هاي مواجه با كمبود امكانات به سمت مادر شهر ها و مناطق مرفه­تري كه از امكانات نسبي بيشتري برخوردارند مهاجرت مي­ كنند (افشاني، ۱۳۸۱: ۱۲).
استان خوزستان در دهه­هاي گذشته به دليل مسايل مختلف سياسي، اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي و همچنين وقوع ۸ سال جنگ تحميلي با نقل و انتقالات شديد جمعيتي روبرو بوده است. آبادان از جمله شهرهاي استان خوزستان است كه ظهور و شكل گيري آن ارتباط تنگاتنگي با پديده مهاجرت دارد و اگر بگوييم اين شهر زاده مهاجرت است گزاف نگفته­ايم. اين شهر به دنبال تاسيس پالايشگاه نفت ايجاد گرديد و در فاصله زماني محدودي توسعه فزاينده اي پيدا كرد و به يكي از مهمترين مناطق اقتصادي و توريستي كشور تبديل گشت. صرف نظر از آمار و ارقام در سطح عموم هميشه اين مقوله مطرح مي­شود كه به علت عدم بازسازي كامل و اصولي اين شهر، ظهور پديده­هاي نامطلوب جوي مانند گرو و غبار، شوري آب شرب، بروز مشكلات فرهنگي اجتماعي مانند اعتياد، بيكاري و نبودن امنيت در سطح شهر، نبود امكانات رفاهي نسبت قابل توجهي از مردم آبادان در حال مهاجرت به ديگر شهرهاي توسعه يافته و خوش آب و هواي كشور مي­باشند كه يكي از مهم­ترين دلايل اين مهاجرت ها عدم رضايت مردم از زندگيشان است. بنابراين در تحقيق حاضر بر آن شديم تا تاثير مقوله رضايت از زندگي بر تمايل به مهاجرت از شهر آبادان را مورد بررسي قرار دهيم.
1-2 بيان مساله
مهاجرت بعنوان يكي از موضوعات محوري رشته جمعيت‏شناسي شناخته شده و از زمينه‏هائي است كه در مطالعات جمعيت‏شناسي جايگاه ويژه‏اي پيدا كرده است. مهاجرت از عوامل اصلي تغيير و تحول جمعيت و مهمترين عامل خارجي تغيير تعداد و ساخت جمعيت مي‏باشد.
طبق تئوري گزينشي بودن مهاجرت، همراه با هرگونه فرصتي كه به‏وجود مي‏آيد، بعضي از افراد مهاجرت را برمي‏گزينند و برخي ماندن را، اين امر برحسب تصادف نيست. معمولاَ مهاجران ويژگي­هايي دارند كه موجب مي‏شود زمينه‏هاي رفتن يا ماندن را در مقايسه با آنهايي كه مي‏مانند متفاوت ارزيابي كنند (اوبراي، ۱۳۷۰: ۸۲). مطابق با اين تئوري، حداقل در ابتدا مهاجرت گرايش دارد افراد نسبتاَ آموزش ديده، ماهر، خلاق و داراي انگيزه‏هاي بالاي كاري را از جوامع فرستنده جذب كند. بررسي‏هاي داخلي و خارجي كه درباره مهاجرت انجام شده توافق دارند كه تمايل و تصميم‏گيري براي مهاجرت با سن، جنس، تحصيلات و رضايت از زندگي بستگي دارد. مطابق بررسي اسكلدون[۱]، كساني­كه مهاجرت مي‏كنند معمولاَ از بين افراد تحصيل‏كرده‏تر جامعه هستند، يعني از خانوارهائي كه توان صرف‏نظر كردن از نيروي كار خانوادگي فرزند خود را داشته و آنها را به دانشگاه مي‏فرستند. افراد باسوادتر موقعيت­هاي شغلي را كه در ديگر مناطق وجود دارد بهتر شناسايي كرده و با موقعيت­هاي جديد بهتر برخورد مي‏كنند. اولين مهاجران از هر جامعه‏اي به نحو تقريباَ تغييرناپذيري از نخبگان آن محل هستند (اسكلدون، ۱۳۸۰: ۱۱۵).
مبدأهاي مهاجرين كه اكثراَ از نقاط كوچك و محروم هستند، سرمايه‏گذاري عظيمي برنيروي انساني خود نموده ولي به دليل نداشتن سيستم­هاي جذب افراد تحصيلكرده همانند؛ دانشگاه­ها، ادارات و صنايع بزرگ و غيره، بسياري از نيروهاي انساني ماهر خود را از دست مي‏دهند، كه اين امر مسائل مختلفي را در سطح جامعه به وجود مي‏آورد. از نظر تحليل ساختاري، مسائل ناشي از اين الگوي مهاجرت را مي‏توان در سه سطح؛ محيط مبدأ، محيط مقصد و مهاجر و خانواده مهاجر بررسي نمود. گرچه بيشترين مسائل دامنگير مبدأ مي‏باشد، ولي نبايد مسائل مربوط به مقصد و مهاجر را از نظر دور داشت.
مساله‏آميزترين جنبه اين الگوي مهاجرت، محروم شدن مناطق فرستنده از نيروي انساني ماهر با تحصيلات عالي مي‏باشد. نيروي انساني متخصص و ماهر در توسعه اقتصادي و اجتماعي هر جامعه‏اي نقش اساسي دارد. سرمايه مادي در هر جامعه‏اي با نيروي انساني متخصص و كارآمد است كه به جريان افتاده و به توسعه اجتماعي و اقتصادي جامعه مي‏انجامد.
درخصوص اهميت نيروي انساني ماهر، ادوارد دانشن از كارشناسان اقتصاد آمريكا در تحقيقي راجع به عوامل موثر بر پيشرفت صنعتي كشورها بيان داشته كه: از ميان ۳۱ عامل مؤثر در امر پيشرفت صنعتي، مهمترين عامل، پرورش نيروي انساني متخصص مي‏باشد. به نظر وي، پيشرفت نيروي انساني مهمترين عامل رشد اقتصادي و پيشرفت تحقيقات و علوم عامل دوم در رشد اقتصادي مي‏باشد (شعبانلو، ۱۳۸۰: ۸). اين الگوي مهاجرت به نوعي تداعي كننده مسئله فرار مغزها مي‏باشد. گرچه اصطلاح «فرار مغزها» براي نخستين بار به مهاجرت عظيم مهندسين انگليسي به ايالات متحده آمريكا نسبت داده شده بود، ولي با اين اصطلاح مي‏خواستند به اهميت مهاجرت متخصصين و تحصيل‏كرده‏ها اشاره نمايند.
همچنين مهاجرت جوانان موجب كاهش نيروي جوان و رشد جمعيت، افزايش نسبت سالخوردگي و در نتيجه افزايش نسبت وابستگي در مبدأ مي‏گردد. طبق بررسيهاي وزارت امور اقتصادي و دارايي (۱۳۷۵: ۲۵)، در روستاها و شهرهاي كوچك، نرخ رشد جمعيت پايين‏تر از نرخ طبيعي مي‏باشد. بنابراين، اين الگوي مهاجرت، براي مبدأ چيزي جز فقر، عقب‏ماندگي و وابستگي نمي‏تواند به‏همراه داشته باشد.
علاوه ‏بر مسائل ياد شده، مهاجران و خانواده‏هايشان در محيط جديد با مسائل بي‏شماري مواجه مي‏شوند. مسائل رواني، عاطفي‏، اقتصادي و فرهنگي مي‏تواند ازجمله اين مسائل باشد. مطالعه ‏اي كه در زمينه اثر مهاجرت بر مرگ‏و‏مير در هند صورت گرفته بود نشان داد كه مسكن مهاجرين اغلب بهداشت و تسهيلات بهداشتي رسمي ندارند. شرايط چنين مساكني براي اميد زندگي كودكان زيان‏آور نشان داده شده بود. پايين بودن اقتصاد مهاجران، آنها را مجبور كرده بود كه زمين را در مجاورت صنايع سنگين بدست آورند، كه اين امر آنها و خانواده‏هايشان را در معرض بيماري عفوني و تنفسي قرار مي‏داد (Stephenson etal., 2003).
رضايت از زندگي به عنوان ارزيابي كلي كيفيت زندگي بر اساس ملاك­هاي انتخاب شده عبارت است از مقايسه بين شرايط زندگي با ملاك­هاي شخصي. افراد هنگامي سطوح بالاي رضايت از زندگي را تجربه مي­ كنند كه شرايط زندگي آن­ها با ملاك­هايي كه براي خود تعيين كرده­اند، مطابقت داشته باشند. رضايت از زندگي را مي­توان به عنوان جامع­ترين ارزيابي افراد از شرايط زندگي خود در نظر گرفت.
رضايت از زندگي، يك فرايند داوري است كه افراد، كيفيت زندگي خود را بر اساس ملاك­هاي منحصر به فرد خود ارزيابي مي­ كنند. رضايت از زندگي، يك صفت پايدار و عيني نيست بلكه به تغييرات موقعيتي، حساس بوده و بر اساس برداشت و ديدگاه خود افراد در نظر گرفته مي شود.
عوامل متفاوتي در رضايت از زندگي مشاركت دارند. براي مثال گيبسون (۱۹۸۶) تعامل اجتماعي، امونس و دينر (۱۹۸۵) عوامل شخصيتي، جورج (۱۹۸۱) سطح درآمد و طبقه اجتماعي، ويليتس و كرايدر (۱۹۸۸) مذهب را در ميزان رضايت از زندگي موثر دانسته ­اند. از طرفي رابطه رضايت از زندگي با عوامل گوناگوني مورد بررسي قرار گرفته: حميد (۱۳۸۹)رابطه رضايت از زندگي با پيشرفت تحصيلي، كشاورز و ديگران (۱۳۸۸) پيش بيني كننده­هاي روانشناختي رضايت از زندگي، صادق مقدم و ديگران (۱۳۸۵) رضايت از ندگي در زنان شاغل و خانه دار و. ملاحظه مي­شود كه بررسي­هاي مختلف از يك سو به نقش متغيرهاي متعددي در رضايت از زندگي و از سوي ديگر به تاثير رضايت از زندگي بر پديده­هاي ديگر پرداخته­اند، اما پژوهشي­هايي كه تاثير رضايت از زندگي بر تمايل به مهاجرت را مورد بررسي قرار دهند كمتر مورد توجه قرار گرفته­اند. لذا در پژوهش حاضر تلاش مي­شود تا با رويكردي بين رشته­اي به بررسي رابطه بين رضايت از زندگي و تمايل به مهاجرت پرداخته شود.
شهرستان آبادان در دهه هاي گذشته به دلايل مختلف سياسي، اقتصادي،  اجتماعي و فرهنگي از جمله افزايش زير ساخت هاي صنعتي و كشاورزي و همچنين وقوع ۸ سال جنگ تحميلي با نقل و انتقالات شديد جمعيتي روبرو شده است. بطوري كه روند مهاجرت در اين استان از روند ويژه اي برخوردار بوده است. اين شهرستان در ۵۰ سال گذشته از نظر مهاجر پذيري و مهاجر فرستي تغييرات عمده اي داشته است. شهرستان آبادان امروزه نيز نقش قابل ملاحظه اي در فرهنگ، اقتصاد، تاريخ و جغرافياي ايران دارد چرا كه با داشتن پتانسيل هاي مساعد طبيعي و منابع معدني بي شمار توانسته همواره نقشي مهم و سازنده در پويايي اقتصاد ايران بازي كند. با توجه به آنچه در بالا گفته شد مي توان نتيجه گرفت كه افراد به دنبال رضايت بيشتر از زندگي دست به مهاجرت مي زنند. بر اين اساس مساله محوري تحقيق حاضر اين است كه چه رابطه­ايي بين تمايل به مهاجرت از آبادان و رضايت از زندگي وجود دارد؟
1-3 اهميت وضرورت تحقيق
مهاجرت به‏عنوان يك واقعه اجتماعي با بسياري از وقايع اجتماعي كه منبعث از عوامل اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي، جمعيتي و غيره جوامع هستند، در ارتباط بوده و حالتي تأثيرگذار و تأثيرپذير (تعامل)‏ي با آنها دارد. شناخت اين تأثيرپذيري از محرك­هاي اصلي آن منجمله؛ تحصيلات، جنسيت، پايگاه اجتماعي– اقتصادي، ويژگي­هاي رواني و شخصيتي، تجربه مهاجرتي و تجربه اقامتي افراد، دافعه مبدأ، جاذبه مقصد، هزينه‏ هاي مهاجرت و شبكه مهاجرتي مي‏تواند به برنامه‏ ريزي درجهت استفاده مطلوب از اين تأثير‏پذيري بيانجامد و مسائل ناشي از اين الگوي مهاجرت كه جامعه بطور عام و جمعيت‏شناسي بطور خاص با آن مواجه است را تعديل نمايد.
اصولاَ هدف از مطالعه نگرش­ها و گرايش­ها تأثيرگذاري بر رفتار است، بدليل اينكه انواع گرايش­ها به‏عنوان شاخص­ها يا عوامل پيشگويي رفتار شناخته شده ‏اند. در پيمايش­هاي گرايش به مهاجرت، بيشترين هدف دستيابي به آستانه مهاجرتي است. «آستانه مهاجرتي» نقطه‏اي است كه فرد احتمالاَ در آن نقطه از نظر روحي، رواني و ديگر ويژگي­هاي فردي از موطن خويش- حداقل از نظر پيوندهاي فكري– گسسته شده و از آن به بعد در تلاش براي بوم‏گزيني جديد است. شايد بتوان با مسامحه گفت كه جهت انديشه و پيوند فكري‏‏-‏ معنوي فرد در آستانه مهاجرتي تغيير كرده و وي را به مهاجرت راغب مي‏سازد (كاظمي‏پور، ۱۳۸۴: ۳۲ ؛ رجبي،۱۳۸۰: ۹ ؛ شريفي، ۱۳۷۶: ۱۵). بنابراين، با مطالعه گرايش به مهاجرت و بررسي عوامل مؤثر بر آستانه مهاجرتي افراد، مي‏توان از احتمال وقوع رفتاري در آينده باخبر شد و فرصت كافي بدست آورد تا بتوان اين موج رفتاري را به نحو احسن سازمان داد.
بالان[۲] در خصوص افزايش مطالعات مهاجرت اظهار داشته كه: افزايش در مطالعات مهاجرت از دهه ۱۹۶۰ به بعد شايد پاسخي براي گسترش علاقه در ميان سياستگذاران و برنامه‏ريزان در مورد رشد جمعيت و مخصوصاَ شهرنشيني باشد. پيمايش­هاي شهري هم‏اكنون به اهميت اقامت­هاي كوتاه مدت در شهرها حساس بوده، درحاليكه قبلاَ ناديده گرفته مي‏شد (Balan1981). پيمايش صمدي ملا‏يوسفي (۱۳۸۲) در زمينه تأثير مهاجرت بر شهرنشيني كشور نشان داد كه طي دو دوره ۶۵– ۱۳۵۵ و ۷۵–‏ ۱۳۶۵، مهاجرت مهمترين عامل رشد جمعيت شهري سه استان هرمزگان، همدان و يزد بوده است. از بين عواملي كه باعث رشد جمعيت شهري شده ‏اند، سهم مهاجرت ۰۴/۴۹ درصد بوده است.
در ايران سازمان و نهادي كه مسئول ثبت اطلاعات مورد نياز محققين درباره مهاجرت و مهاجران باشد وجود ندارد. بنابراين، از مشكلاتي كه براي پيمايش­هاي مهاجرت پيش مي‏آيد سخت بودن دسترسي به جامعه مهاجران بوده و اين امر، وقت و هزينه‏ زيادي را براي محقق تحميل مي‏كند. بدين‏طريق، اكثر تحقيقات مهاجرتي به صورت اسنادي و كتابخانه‏اي صورت گرفته و از طرح­هاي پيمايشي و قرار دادن شخص بعنوان واحد تحليل صرف‏نظر مي‏شود. در اين بررسي، از طريق سنجش گرايش به مهاجرت اين فرصت به وجود مي‏آيد تا بتوان در مورد مهاجران بالقوه و به عبارتي مهاجران آتي برنامه‏ ريزي نموده و سياستگذاران و برنامه‏ريزان بتوانند از نيروهاي حركتي آنها به طور مطلوبي استفاده نمايند.
۱-۴ اهداف تحقيق     
چنانچه از عنوان طرح بر‏مي‏آيد، هدف عمده و اصلي در اين تحقيق بررسي رابطه بين تمايل به مهاجرت از آبادان با رضايت از زندگي مي­باشد.  تعيين اهداف جزئي تحقيق موجب مي‏شود كه هدف كلي بيشتر قابل دسترس بوده و دستيابي به آن ميسر گردد. اهداف جزئي و ويژه كه در اين تحقيق به آن پرداخته شده به شرح ذيل مي باشد:
۱- تعيين ميزان رضايت­ از زندگي افراد و  تاثير آن بر تمايل مهاجرت از آبادان.
۲- شناخت نگرش پاسخگويان نسبت به دافعه‏هاي مبدأ و تأثير آن برتمايل به مهاجرت از آبادان.
۳- تعيين ميزان تمايل افراد براي مهاجرت از آبادان بر حسب ويژگي­هاي فردي آنان.
۴- تعيين ميزان رضايت از زندگي افراد بر حسب ويژگي­هاي فردي آنان.
۵-  تعيين ميزان تمايل افراد براي مهاجرت از آبادان بر حسب پايگاه اقتصادي-اجتماعي شان.
۶- تعيين ميزان تمايل افراد به مهاجرت بر حسب نگرش آنان به پديده مهاجرت.
1-5 سوالات تحقيق
۱- رضايت از زندگي در يك محيط چه تاثيري مي ­تواند بر تمايل به مهاجرت از آن محيط داشته باشد؟
۲- ويژگيهاي فردي (همانند: سن، جنس، محل سكونت، مقطع تحصيلي و .) و دافعه مبدأ چه تأثيري مي‏توانند در تمايل به مهاجرت افراد داشته باشند؟
۳-  چه رابطه­اي بين ويژگي­هاي فردي (همانند: سن، جنس، محل سكونت، مقطع تحصيلي و .) و ميزان رضايت از زندگي افراد وجود دارد؟
۴- آيا پايگاه اقتصادي-اجتماعي افراد بر ميزان تمايل به مهاجرت آنان تاثير دارد؟
۵- چه رابطه­ايي بين نگرش فرد به مهاجرت و تمايل به مهاجرت وجود دارد؟
۶- آيا رضايت از زندگي بر نگرش فرد به مهاجرت تاثير دارد؟
1-6 فرضيات تحقيق

  • به‏نظر مي‏رسد بين ميزان رضايت از زندگي و تمايل به مهاجرت رابطه وجود دارد.
  • به­نظر مي­رسد بين ميزان رضايت از زندگي و نگرش فرد به مهاجرت رابطه وجود دارد.
  • بين رضايت از زندگي و ويژگي­هاي فردي (جنس، سن، مقطع تحصيلي، وضعيت تأهل، وضع فعاليت و قوميت) رابطه وجود دارد.
  • بين ميزان تمايل به مهاجرت و پايگاه اقتصادي-اجتماعي رابطه وجود دارد.
  • بين تمايل به مهاجرت از آبادان و نگرش افراد نسبت به ميزان دافعه‏هاي مبدأ رابطه مستقيم وجود دارد.
  • بين تمايل به مهاجرت و ويژگي­هاي فردي (جنس، سن، مقطع تحصيلي، وضعيت تأهل، وضع فعاليت و قوميت) رابطه وجود دارد.

1-7 متغير وابسته
متغير وابسته در پژوهش حاضرتمايل به مهاجرت از شهر آبادان مي باشد.
 
1-8 متغيرهاي مستقل
متغير هاي مستقل در پژوهش حاضر كه تاثير آنها بر تمايل به مهاجرت از شهر آبادان  مورد بررسي قرار مي گيرند عبارتند از: ميزان رضايت از زندگي، پايگاه اقتصادي-اجتماعي، سن، جنس، تحصيلات، شغل، دافعه مبدا و قوميت.
1-9 تعريف مفاهيم (نظري- عملياتي)
در اين قسمت مفاهيم اصلي بكارگرفته شده در پيمايش از منظر نظري و عملياتي مورد بررسي قرار مي‏گيرند تا در درك مفاهيم و شاخص‏سازي آنها مشكلي پيش نيآيد. مفاهيم اصلي عبارتند از: رضايت از زندگي، تمايل به مهاجرت، دافعه مبدا و ساير متغير هاي مستقل كه در ذيل به تعاريف نظري و عملياتي هر يك از مفاهيم ياد شده پرداخته مي‏شود.
 
1-9-1 رضايت از زندگي
تعريف نظري
مراد از رضايت از زندگي نگرش فرد، ارزيابي عمومي نسبت به كليت زندگي خود و يا برخي از جنبه هاي زندگي، هم چون زندگي خانوادگي و تجربه آموزشي است. در واقع رضايت از زندگي يعني اين­كه در شرايط كنوني فرد از نظر جسمي، از نظر تحصيلي، شغلي و مادي چيزهايي را كه دارد با آرزوهايش تطبيق مي­ كند.

  1. Skeldon
  2. Jorge Balan

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ ] [ ۱۰:۳۱:۴۷ ] [ حميدي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی