هدف: با توجه به فراواني و شيوع بالاي اختلال نقص توجه-بيش فعالي (ADHD) بعنوان يكي از شايعترين اختلالات روانپزشكي و بروز مشكلات متعدد در زمينه مسايل رفتار
براي دانلود فايل متن كامل اين پايان نامه ها روي عكس زير كليك كنيد
ي و شناختي متعاقب اين اختلال، پژوهش در زمينه علل و راهكارهاي بهبود مشكلات پديد آمده براي اين كودكان و خانواده هايشان همواره از محورهاي پژوهشي در زمينه توانبخشي و بالاخص كاردرماني بوده است. هدف از اين مطالعه بررسي توجه پايدار كودكان دچار اختلال نقص توجه-بيش فعالي با استفاده از تمرينات رديابي بينايي است.
روش بررسي: تعداد سي كودك پسر با بازه سني 6 تا 10 سال در دوگروه آزمون و شاهد كه از لحاظ هوش و سن همگن بودند به صورت تصادفي به دو گروه شاهد و آزمون تقسيم شدند. گروه شاهد از مداخلات معمول كاردرماني برخوردار بود اما گروه آزمون تحت مداخلات رديابي بينايي نيز قرار مي گرفت. هر دو گروه با پرسشنامه كانرز والدين و همچنين آزمون عملكرد مداوم (CPTII) در دو نوبت پيش آزمون -پس آزمون مورد بررسي قرار گرفتند. تجزيه تحليل داده ها به كمك نرم افزار SPSS16 صورت خواهد گرفت. از آزمون t وابسته براي مقايسه متغيرها در هر يك از گروه هاي آزمايش و شاهد بطور جداگانه و از t مستقل براي مقايسه متغير ها در گروه هاي آزمايش و شاهد قبل و پس از مداخله استفاده خواهد شد.
يافته ها: مداخلات رديابي بينايي منجر به كاهش مسائل شناختي و بيش فعالي و كل در كودكان گروه مداخله شده است. (05/0P<) و همچنين مداخلات رديابي بينايي منجر به افزايش آستانه تشخيص و سرعت واكنش و كاهش خطاي حذف، خطاي ارتكاب، تغييرپذيري و تكرار كودكان گروه مداخله شده است. (05/0P<) (01/0P<)
نتيجه گيري: با توجه به نتايج مطالعه ميتوان چنين اظهار نمود كه تقويت الگوهاي رديابي بينايي بر توجه پايدار كودكان با نقص توجه-بيش فعالي موثر خواهد بود.
كليد واژه: اختلال نقص توجه بيش فعالي، رديابي بينايي، توجه پايدار