پلها به عنوان عناصر كليدي مسيرهاي ارتباطي و بزرگراهها درون شهري و برون شهري تلقي ميشوند و به علت ظرافت ساختار سيستمهاي سازهاي و اجراي پر هزينه آنها هستند نسبت به ساير عناصر راه از اهميت ويژهاي برخوردار هستند در طراحي پلها، دهانههاي كوتاه و متوسط بتن آرمه و فولادي براساس آيين نامههاي طراحي (نشريه 395 براي طراحي پلهاي فلزي و نشريه 389براي پلهاي بتن آرمه) براي عبور گاه چهار سيستم سازهاي (يك عنصري، دو عنصري، سه عنصري و چهار عنصري) در نظر ميگيرند كه اين عبور گاهها با اتصالات ثابت(مفصلي) و انبساطي(غلتكي)با پايههاي پل ارتباط برقرار ميكنند كه ميتوان از ضعف بزرگ اين نوع تكيه گاهاً با توجه به بارهامخصوصا” بارهاي غالب زلزله نام برد كه براي غلبه پيدا كردن بر اين ضعف طراحي از تكيه گاه گيردار ميشود براي اتصال بين عبور گاهها و پايههاي پل استفاده نمود كه در اين پايان نامه يك پل دو دهانه بتن آرمه در نظر گرفت سپس براي انواع تكيه گاهها (مفصلي،غلتكي و گيردار ) براي سه سيستم سازهاي (يك عنصري،دو عنصري و سه عنصري) مدل نموده و بارهاي قابل تحمل را مخصوصا” بارزلزله وارد نمود سپس از نتايج آن در كارهاي عملي ( پلهاي ارتباطي در سطح درون شهر و برون شهرها ) مورد استفاده قرار داد در آيين نامه هاي طراحي پلهاي بتني ايران (نشريه 389)طراحي دو نوع تكيه گاه (مفصلي – غلتكي) ديده ميشود و لازم است تكيه گاهها در مقابل واكنشهاي تكيه گاهي مقاومت نموده و در ضمن هيچ گونه ممانعتي در مقابل تغيير مكانها و دورانهاي طولي پل ايجاد ننمايد زيرا هرگونه ممانعت در مقابل چرخش و تغيير مكان باعث ايجاد نيروها و لنگر هاي داخلي در عبور گاه و پايه پل خواهد شد كه ميتوان يكي از ضعفهاي اينگونه تكيه گاهها دانست همچنين يكي ديگر از ضعفها كه بحث اصلي اين تحقيق ميباشد مقابله با نيروهاي فاجعه آميز زلزله در ايران ميباشد كه ميتوان از لغزش شاهتيرها عبور گاه در روي پايه هاي پل در اين تكيه گاهها نام برد ضمنا” با عنايت به اينكه نيروهاي زلزله در سه جهت (دو جهت افقي ويك جهت عمودي) بر سازه هاي احداث شده وارد ميگردد و بدليل وارد شدن اين نيروها آنهم در سه جهت برپلهاي بتن آرمه با تكيه گاههاي اشاره شده را ضعف بزرگي بر عملكرد لرزه اي اينگونه پلها دانست لذا برخود واجب دانستيم سيستمهاي مختلف انتقال بار مخصوصا” بارهاي لرزه اي در پلهاي بتن آرمه را مدل نماييم سپس بتوان از نتايج استخراج شده در جهت بهسازي لرزه اي پلها استفاده بهينه نمود انجام اين تحقيق ميتواند تصوير كلي از وضعيت آسبب پذيري اينگونه پلها (مفصلي- غلتكي)كه در گذشته و حال در كشور احداث شده اند ارائه نماييم و احداث پلها با تكيه گاهاي گيردار بدليل عملكرد بهتر لرزه اي و اقتصادي راپيشنهاد ميدهيم.
ساليان ميباشد كه در ايران بر اساس آيين نامه طراحي پلها(نشريه 395 براي طراحي پلهاي فلزي و نشريه 389براي پلهاي بتن آرمه)پلهاي درون شهري و برون شهري در شركتهاي مشاور در حال طراحي و توسط شركتهاي پيمانكاري با رتبه خاص در حال احداث بوده و است وتاكنون تحقيقات و بررسيهاي فراوان از اثر زلزله برپلها از جمله بررسي اثرات تخريبي زلزله برپل و راههاي جلوگيري از اين آسيبها،اثر مولفه قائم زلزله بر روي پايه پلها، بررسي اثرات زلزلههاي نزديك گسل برروي سازههاي مهندسي ساز همچون پل،بررسي تاثير جهت بارگذاري زلزله در پاسخ پلهاي مورب و نهايتا” بررسي اثر طول نشيمنگاهها در طراحي لرزهاي پلها صورت پذيرفته ولي تا كنون هيچگونه تحقيقي در مورد مقايسه سيتمهاي مختلف انتقال بار در پلها در مقابل بارهاي زلزله وارد برپل در يك پل دو دهانه انجام نپذيرفته كه ما در اين تحقيق به اين موضوع ميپردازيم پلهاي دو دهانه يكي از رايج ترين نوع پلها به شمار ميرود. در مهندسي راه يكي از هزينههاي سنگين ابنيه فني، مخصوصاٌ پلها است. از طرف ديگر سازه پلها در مقابل زلزله آسيب پذير بوده و در صورتي كه در يك مسير پلي خراب شود عبور و مرور در مسير مختل شده و ميدانيم در اين حالت دسترسي به مناطق زلزله زده از اهميت ويژه برخودار است پس پايداري و قابليت بهره برداري بعد از زلزله خيلي مهم است. قتعاٌ انتخاب سيستم پل در بقاي يك پل موثر است. بدين ترتيب بر آن شديم كه در مورد عملكرد پلها در مقابل زلزله براي پلهاي بتن آرمه دو دهانه، مطالعاتي را صورت دهيم. جنبه نوآوري و جديد بودن اين تحقيق را ميتوان به اين صورت بيان نمودكه در پل سازي به دليل سهولت اجراء عمدتاٌ از پلهاي با اتصالات ساده و تير و دال استفاده ميكنند در اين تحقيق علاوه بر در نظر داشتن جنبههاي اقتصادي در خصوص عملكرد سيستمهاي انتقال بار در پلها و پايداري آنها در مقابل نيروهاي زلزله مطالعات مكفي انجام خواهد شد كه نتيجه اطلاعات مفيدي را در اختيار طراحان قرار ميدهد.
با عنايت به اصول فوق، در اين قسمت خلاصه اي از فصول مختلف اين پژوهش را ذكر كرده تا در نظر خواننده اصول كلي شكل گيرد. فصل اول اين سمينار به بررسي و مطالعه انواع پلها با توجه به تقسيم بنديهاي موجود پرداخته سپس بررسي اجماعي از سيستم هاي انتقال بار در آنهاخواهيم داشت تا كليات انتقال بار در اين پلها بطور اكمل متوجه شويم. در فصل دوم مي آييم تحقيقات انجام شده را در مورد اثر مهلك بار زلزله بر اين سازه هاي حساس ارتباطي بررسي مينماييم. فصل سوم اختصاص به بررسي جامع بارگذاري ترافيكي باعنايت به آيين نامه ايران براي بارگذاري پلهاو بار گذاري لرزه اي با توجه به آيين نامه ايران براي بارگذاري پلها ميباشد. فصل چهارم اختصاص به مدل سازي يك پل دو دهانه با سيستمها مختلف انتقال بار(يك عنصري،دوعنصري و سه عنصري) در نرم افزار مناسب ( برنامه2000SAP). فصل پنجم اختصاص دارد به مقايسه سيستم هاي مختلف انتقال بار در مقابل بارهاي زلزله بر يك پل دو دهانه بتني، فصل فصل ششم اين سمينار كه در واقع منعكس كننده نتايج انجام شده براي بدست آوردن نحوه عملكرد اين نمونه پل بعنوان پايه اين تحقيق در انواع تكيه گاهها دارد و نهايتاً فصل هفتم اختصاص تجزيه و تحليل اطلاعات حاصل از اين نمونه مدلسازي دارد.
فصل اول اين سمينار به بررسي و مطالعه انواع پلها با توجه به تقسيم بنديهاي موجود پرداخته سپس بررسي اجماعي از سيستم هاي انتقال بار در آنهاخواهيم داشت تا
پايان نامه ارشد: رابطه بزه ديدگي با بزهكاري زنانكليات انتقال بار در اين پلها بطور اكمل متوجه شويم. در فصل دوم مي آييم تحقيقات انجام شده را در مورد اثر مهلك بار زلزله بر اين سازه هاي حساس ارتباطي بررسي مينماييم. فصل سوم اختصاص به بررسي جامع بارگذاري ترافيكي باعنايت به آيين نامه ايران براي بارگذاري پلهاو بار گذاري لرزه اي با توجه به آيين نامه ايران براي بارگذاري پلهاميباشد. فصل چهارم اختصاص دارد به مقايسه سيستم هاي مختلف انتقال بار در مقابل بارهاي زلزله بر يك پل دو دهانه بتني، فصل پنجم اختصاص به مدل سازي يك پل دو دهانه با سيستمها مختلف انتقال بار(يك عنصري،دوعنصري و سه عنصري) در نرم افزار مناسب ( برنامه 2000SAP)، فصل ششم اين سمينار كه در واقع منعكس كننده نتايج انجام شده براي بدست آوردن نحوه عملكرد اين نمونه پل بعنوان پايه اين تحقيق در انواع تكيه گاهها دارد و نهايتا” فصل هفتم اختصاص تجزيه و تحليل اطلاعات حاصل از اين نمونه مدلسازي دارد
كليد واژهها: پل، تكيه گاه، زلزله، انتقال بار، عملكرد سازهاي، عبورگاه، دهانه، بتن آرمه