مقالات
دانلود مقالات

 

كودكان ما ارزشمندترين سرمايه جامعه، ظريف ترين و گرانبهاترين هديه اي هستند كه خداوند به عنوان امانت به ما سپرده است و از وظايف جامعۀ دست اندر كاران تعليم تربيت كشور اسلامي است كه از طريق مطلوبترين روشها و انساني ترين رفتار كودكان جامعه (آينده سازان) را هدايت كنند در اين راستا خانواده در آموزش و پرورش به عنوان محور و پايه اصلي مي توانند انجام وظيفه كنند.

روشها و طرحهاي متعدد براي همكاري پدر و مادرها با فرزندان وجود دارد كه در شرايط مختلف به فراخور مال والدين قابل اجرا و بهره برداري مي باشند ميزان تصميمات تراكم شغلي، موقعيت اقتصادي، اجتماعي پدر و مادرها از جمله عوامل تعيين كننده اي هستند كه حدود و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان را مشخص مي سازند.

چكيده تحقيق:

علل و عوامل متعددي باعث ايجاد افت تحصيلي مي شود كه مي توان آنها را به علل و عوامل خارجي و داخلي نظام آموزش و پرورش تقسيم كرد از آنجا كه اين عوامل تأثير متقابل بر روي هم دارند نمي توانند جداگانه مورد تجزيه و تحليل قرار گيرند ولي براي بهتر شناخته شدن اين علل و عوامل و به منظور انجام يك تحقيق دقيق يك محدوده زماني كوتاه ناگزير به انتخاب يك بعد از علل و و عوامل ( يعني علل و عوامل خارجي) افت تحصيلي شده اين اهدافي كه مورد بررسي و مطالعه قرار مي گيرند عبارتند از:

اهداف كلي: هدف كلي اين تحقيق ارائه پيشنهادات بر اساس نتايج بدست آمده جهت كاهش افت تحصيلي است.

اهداف ويژه: هدف ويژه بررسي و شناسايي ويژگيهاي اجتماعي ، اقتصادي و فرهنگي دانش آموزان دختر سال سوم راهنمايي داراي افت تحصيلي.

موضوع: بررسي ويژگيهاي اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي دانش آموزان دخترانه كرج با سابقه شكست تحصيلي.

در رابطه با سوالات فوق الذكر ۱۰۰ نفر از دانش آموزان دختر سال سوم راهنمايي فروردين كه اين تعداد از مدرسه راهنمايي از طريق نمونه گيري خوشه اي تصادفي انتخاب شدند و پرسشنامه ۲۰ سوال در بين آنها توزيع گرديده است.

با توجه به توضيحات نتايج ذيل در اين تحقيق به دست آمده است.

۱- اكثر دانش آموزان مردود در خانواده هايي با سطح پايين اقتصادي زندگي مي كردند.

۲- اكثريت دانش آموزان مردود با سطح پايين اجتماعي و فرهنگي پايين قرار دارند.

۳- اكثريت دانش آموزان مردود برنامه ريزي صحيحي جهت گذراندن اوقات فراغت خود ندارند.

۴- اكثريت دانش آموزان مردود دوستان بي تفاوت نسبت به تحصيل، اهل تفريح و يا ترك تحصيل كرده دارند.

بيان مسئله:

همگام با پيشرفت و افزايش سرانه آموزش و پروش نيز درمان افزايش است. مسلما هر جامعه اي كه براي تعليم و تربيت سرمايه گذاري مي كند انتظار دارد كه محصولي در راستاي هدف نظام آموزش و پرورش بدست آورد تا اين سرمايه گذاري عظيم از طريق تربيت انساني جوابگوي احتياجات جامعه گردد.

در اين تحقيق تأثير عوامل اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي مدارس مورد بررسي قرار مي گيرد و در مورد مسائلي مثل فقر و محروميت اقتصادي، نا مناسب بودن مكان زندگي نگرش والدين نسبت به تحصيل فرزندان توفيقاتي داده شده است.

فصل اول

معرفي تحقيق

شكست تحصيلي و خسارتهاي ناشي از آن يكي از نقايص آموزشي بسياري از كشورهاي جهان سوم، و از آن جمله كشور ايران است اين مسئله به عوامل و موجبات گوناگون مربوط مي شود كه براي چاره جويي بايد آنها را به دقت شناسايي و ارزشيابي كرد.

برخي از اقتصاد دانان معتقدند در بسياري از كشورهاي در حال توسعه آموزش رسمي بزرگترين صنعت و بزرگترين مصرف كننده درآمدهاي عمومي است قراين و شواهد حكايت از آن دارد كه كشور ما به علت تمركز بيش از حد تصميم گيري در نظام اداري و اجرايي ناسازگار بودن توان آموزش و پرورش با مقتضيات و نيازهاي اقتصادي و اجتماعي كشور نيز رشد فزاينده تعداد دانش آموزان كه از رشد سريع جمعيت سرچشمه مي گيرد و سبب افزايش حجم مسئوليت دستگاه اجرايي آموزش و پرورش مي گردد. مجموع شرايطي كه با كميت قلت بازدهي اين صنعت يعني خسارات اقتصادي ناشي از شكست تحصيلي مي شود تشديد مي گردد.

در اين رابطه وضعيت اقتصادي و اجتماعي و فرهنگي خانواده دانش آموزان چگونگي گذراندن اوقات فراغت دانش آموزان و برنامه ريزي در جهت آن و گروه دوستان دانش آموزان را به عنوان ويژگيهاي مردودين مورد توجه قرار داديم.

اميد است شناخت ويژگيهاي مذكور در بررسي همه جانبه و ارائه پيشنهادات دستيابي به نتايج بتواند مسئولان و دست اندركاران و برنامه ريزان جامعه آموزش و پرورش را به راه حلها رهنمون گردد.

تعريف موضوع تحقيق

موضوع مورد مطالعه در اين تحقيق بررسي ويژگيهاي اجتماعي و اقتصادي دانش آموزان ويژگيهاي اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي كه در اين تحقيق مد نظر است عبارتست از:

درآمد خانواده، شغل خانواده، تحصيلات والدين، اشتغال دانش آموزان، وضعيت مسكن، نحوه گذراندن اوقات فراغت دانش آموزان نقش دوستان، رفتار والدين با دانش آموزان، رفتار اعضاي خانواده با دانش آموزان اين تحقيق در صدد است كه ويژگي هاي اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي دانش آموزان دختري كه سابقه افت تحصيلي دارند را بررسي كند.

از افت تحصيلي تعاريف متعددي در كتابها ذكر شده است اما آنچه در تحقيق از اين مفهوم مد نظر است مترادف دانستن آن با مفهوم پايه تكرار تحصيلي است.

در ذيل به چند تا از تعاريف افت تحصيلي اشاره مي شود.

۱- در تعريفي منظور از افت تحصيلي يا تكرار پايه تحصيلي عبارتست از تكرار پايه يك كلاس براي دانش آموزان كه در معدل يك سال تحصيلي در همان كلاس پايه اي كه در سال قبل به سر مي برده به تحصيل ادامه مي دهد و همان كاري را انجام مي دهد كه در سال گذشته نيز انجام داده است.

۲- در تعريف ديگري منظور افت تحصيلي تكرار پايه تحصيلي بدين صورت بيان شده است كه در نظامهاي آموزشي كه ارتقا از يك پايه به پايه ديگر از نظر سابقه و پيشرفت تحصيلي اجرا شرايط خاص پيش بيني شده در مقررات امتحاني را ايجاب مي كند عدم توفيق گروهي از دانش آموزان در امتحان تكرار پايه و اتلاف ناشي از آنرا پديد مي آورد.

ضرورت موضوع تحقيق

با اشاره به شواهد ذيل اهميت و ضروت موضوع تحقيق روشن مي شود.

در كتابهاي تحت عنوان شكست تحصيلي در آموزش ابتدايي و راه هاي مقابله با آن اهميت و ضرورت توجه به افت تحصيلي را اينطور بيان كرده كه اگر خسارات معنوي ناشي از افت تحصيلي بگذريم آمارهاي ارائه شده توسط متخصصين نظامهاي آموزشي در مورد خسارات مادي ناشي از افت و شكست تحصيلي حكايت از فاجعه اي بزرگ دارد.

در بررسي كه در اين زمينه توسط سازمان برنامه و بودجه به عمل آمده نكات ذيل در خور تامل است.

مجموع خسارات در شكست تحصيلي در سال ۱۳۶۰ معادل ۵۵۸۶۰۸ ميليون ريال و در سال ۶۷، ۷۶۵۱۲۱ ميليون ريال به دست آمده است از انجا كه هزينه هاي آموزشي دولت ابتدايي و متوسطه راهنمايي بالا بوده است ميزان خسارات ناشي از آن در سال ۶۵ تقريبا معادل ۱۴/۱ برابر كل هزينه هاي جاري آموزش و پرورش بوده است.

در تحقيق حاضر تلاش بر آن است كه ويژگيهاي اجتماعي – فرهنگي دانش آموزان كه داراي سابقه مردودي مي باشند مورد بررسي قرار گرفته و با تجزيه و تحليل يافته ها نتايج مفيدي عايد گردد.

به طور كلي دلايل انتخاب و بررسي اين تحقيق موارد ذيل مي باشند.

۱- علاقه مند بودن به رفع اين معضل اجتماعي (افت تحصيلي)

۲- موضوع تحقيق ارتباط مستقيم با رشته تحصيلي نگارنده در رشته برنامه ريزي درسي دارد.

۳- از دلايل ديگر كه اهميت اين تحقيق را از لحاظ محقق معرفي مي سازد عبارتند از:

– كمك به مسولان آموزش براي طرح ريزي درست مطالب درسي

– كمك به معلمان براي شناخت موانع پيشرفت تحصيلي و كوشش در جهت رفع آنها

– افزايش آگاهي والدين نسبت به افت تحصيلي فرزندان و تلاش براي رفع اين معضل اجتماعي.

***ممكن است هنگام انتقال از فايل اصلي به داخل سايت بعضي متون به هم بريزد

يا بعضي نمادها و اشكال درج نشود ولي در فايل دانلودي همه چيز مرتب و كامل و با فرمت ورد موجود است***

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ ] [ ۰۸:۱۵:۵۸ ] [ حميدي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی