مقالات
دانلود مقالات

 

تاثير رنگ بر حافظه كودكان

استاد راهنما:

جناب استاد دكتر احمد علي پور

تكه هايي از متن به عنوان نمونه :

فصل اول: مقدمه

مقدمه                                                                                                  ۱

بيان مسئله                                                                                           ۴

هدف پژوهش                                                                                         ۴

اهميت موضوع                                                                                        ۴

فرضيات پژوهش                                                                                      ۵

متغيرهاي اساسي پژوهش                                                                       ۵

تعاريف عملياتي                                                                                      ۶

فصل دوم: پيشينه تحقيق

مفهوم رنگ                                                                                            ۸

پيدايش رنگها                                                                                        ۱۱

دسته بندي رنگها                                                                                   ۱۴

رنگ شناسي كودكان                                                                              ۲۱

رويت رنگ                                                                                             ۲۵

طبيعت رنگها                                                                                         ۲۶

آميزش رنگها                                                                                         ۲۷

اختلالات رويت رنگ                                                                                 ۳۰

فيزيولوژي رنگ                                                                                       ۳۲

تقويت درك رنگ                                                                                     ۳۳

حافظه                                                                                                 ۳۴

رشد حافظه در نوباوگي                                                                           ۴۰

حافظه چيست ؟                                                                                    ۴۲

انواع حافظه                                                                                          ۴۶

حافظه كوتاه مدت                                                                                  ۴۷

حافظه بلند مدت                                                                                    ۴۹

اندازه گيري حافظه (يادآوري با فرايندشناسي بازآموزي)                                  ۵۳

حافظه سازنده                                                                                      ۵۶

عوامل موثر بر يادگيري وتقويت حافظه                                                         ۵۷

تداعي انديشه ها                                                                                  ۵۹

درباره فرايند به خاطر سپردن                                                                    ۶۱

حافظه و فراگيري                                                                                   ۶۳

فصل سوم: روش اجراي تحقيق

جامعه آماري                                                                                         ۶۹

روش تحقيق                                                                                         ۶۹

نمونه                                                                                                  ۶۹

حجم نمونه                                                                                           ۶۹

روش نمونه گيري                                                                                   ۷۰

ابزار تحقيق                                                                                           ۷۰

روش و چگونگي اجرا                                                                               ۷۰

روش آماري                                                                                           ۷۱

فصل چهارم: تجزيه و تحليل

جدول شماره ۱ و ۲ براي گروه رنگي و بازشناسي همراه با نمودار                       ۷۳

جدول شماره ۳ براي گروه سياه و سفيد همراه با نمودار                                   ۷۴

جدول شماره ۴ براي بازشناسي گروه سياه و سفيد همراه با نمودار                    ۷۵

فصل پنجم: بحث و نتيجه گيري

خلاصه مطالب                                                                                         ۸۲

محدوديتهاي پژوهش و پيشنهادات

منابع

ضمايم

چكيده:

در پژوهش حاضر تأثير رنگ بر حافظه كودكان اول دبستان پسرانه شهيد عباسپور شهرستان كرج در سال ۸۴-۱۳۸۳ مورد آزمون قرار گرفته است. جامعه آماري و تعداد دانش آموزان، آزمون شده ۴۲ نفر مي باشند كه با بهره گرفتن از روش دو گروه مستقل و تصادفي مورد سنجش قرار گرفته اند. ابزار اندازه گيري در اين پژوهش يك سري تصاوير كه تعداد آنها ۲۰ عدد بوده است و به صورت رنگي در همان تعداد بصورت سياه و سفيد تهيه شده است و هر دو گروه با يك سري از اين تصاوير يعني گروهي با تصاوير رنگي و گروه ديگر با تصاوير سياه و سفيد مورد سنجش قرار گرفته اند. مسأله در اين پژوهش اين بود كه آيا رنگ بر حافظه تأثير مثبت دارد. آيا بين رنگ و حافظه رابطه مستقيم است، كه با انجام عمليات آماري كه در اين پژوهش از آزمون t دو گروه مستقل استفاده شده و پس از تجزيه و تحليل نتايج زير بدست آمده كه اولاً رنگ بر حافظه تأثير مثبت دارد، ثانياً رابطه بين رنگ و حافظه مستقيم است.

مقدمه:

حافظه موضوعي است كه از ديرزمان مورد توجه انسان بوده و او همواره براي شناخت و بهبود آن كوشيده است. در واقع كمتر فردي است كه با توانمندي هاي حافظه خويش درگير نبوده و براي تقويت آن تلاش نكند. از نظر مردم، موفقيتهاي تحصيلي و شغلي مستقيماً با اين توانايي ارتباط دارد. پژوهشگران و رهبران عموماً افرادي با حافظه قوي بوده و از آن در راه رسيدن به اهداف خود كمك گرفته اند. هر چند حافظه قوي به معناي «هوش و خلاقيت» زياد نيست آزمايشها نشان داده اند كه اين دو، با حافظه ارتباط مستقيم دارند. (جعفريان، ۱۳۷۵)

درگيري فكري با استعداد پرسش برانگيز حافظه حوضه اختصاصي انسان نوين نيست، زيرا كه بسياري از تمدنها در گذشته، منشأ كاركرد و تربيت آن را عميقاً مد نظر داشته‌اند در حقيقت، مطالعه حافظه از تاريخچه اي غني برخوردار است كه به روزگاران دور يعني آغاز تمدن مغرب زمين باز مي گردد. اين مطلب موضوعي است مورد علاقه و تفحص براي انديشمندان بزرگ تمامي دوره ها بوده است.(ابراهيم زاده، ۱۳۶۸، ص ۱۸)

عوامل مختلفي بر حافظه مؤثر هستند از جمله هيجان، هوش، سن و رنگ كه در اينجا ما به تأثير رنگ بر حافظه پرداخته ايم.

رنگ در محيط زندگي انسان اهميت بسزايي برخوردار است تا جايي كه زندگي بدون رنگ قابل تصور نيست. يكي از كيفيات بارز و ملموس اشيا و پديده هاي جهان، رنگ است. از زماني كه قوه بينايي بشر به موازات رشد و تكوين سيستم فكري وي به فعليت در آمد، قدرت پيدا كرد از رنگ به عنوان عاملي در ايجاد تمايز و تشخيص وجوه اشتراك و همچنين اختلاف اشيا استفاده كند. رنگ تدريجاً نزد بشر اوليه جنبه اي سمبوليك يا نمادين يافت. بدين معنا كه بسياري از اقوام بشر براي هر رنگي رمز ويژه اي وضوع كرده بودند، كه در صورت آشنايي با آن رمزها، مخاطبان آنها مي‌توانستند مفاهيم مربوط را به سهولت دريافت كنند. براي نمونه در ايران باستان، سياه، رنگ تاريكي و دنياي اهريمن بود. رنگي بود كه ناخودآگاه شب را به خاطر مردم مي آورد. و شب نيز به نوبه خود براي بشر احساسات نامطلوبي چون وحشت، رعب و اضطراب و . را به همراه داشت. حال آنكه سفيد، رنگ روز و روشنايي بود. رنگي بود كه مفاهيمي چون پاكي، صفا و خلوص و قداست را در نظر مردم تداعي مي كرد.

رنگها خواه به طور جداگانه و خواه در تركيب با يكديگر، تأثيرات متفاوتي بر روح و روان آدمي باقي مي گذارند. در واقع تأثيرات رنگها و احساساتي كه در اثر مشاهده آنها در انسان ظاهر مي شود، آنچنان است كه امروزه رنگ در روانكاوي اشخاص به ويژه كودكان در حكم يكي از عوامل اساسي تلقي مي شود. رنگ و تصوير بيش از هر چيز ديگر ذهن كودك رابه خود جلب مي كند براي درك رنگ و تصوير كافي است كه چشم او ببيندو براي خلق آن كافيست كه كودك دست در رنگ كند و بر روي كاغذ بمالد رنگ وسيله اي است كه كودك آرزوها و پيامهاي خود را در قالب آن بيان مي‌كند. (دوالو، ۱۳۷۱، ص۱)

يكي از با نفوذترين جنبه ها در كيفيت زندگيمان رنگ است. ما از قدرت ادراكمان هر روز از رنگ استفاده مي كنيم.

بدون رنگ هيچ چيز بر ما قابل تشخيص نيست، علائمي كه عدم ترافيك در خيابانها را باعث شوند و به وسيله آن سرعت ماشينها تنظيم شود و قابل كنترل نيست. از همه مهمتر تكنيك يادگيري (كه مورد بحث ما نيز هست) بمراتب افزايش مي يابد.يك وظيفه مهم رنگ اين است كه به قسمت سازماندهي ادراكي مغز ما علامت فرستاده و به آن كمك مي كند. رنگ يكي از پارامترهاي مهمي است كه با ارسال علامت به قوه ادراك ما كمك و آن را سازماندهي مي كند. رنگ حافظه نمودي است كه توسط آن ويژگيهاي متفاوت اشياء شناسايي و لذا درك ما را از آنها روشن مي كند. رنگ حافظه نمودي است كه رنگ متعلق به موضوع مشخصه ادراكمان از طريق آن رنگ نفوذ مي كند. بنا به دلايل زياد مطالعه آنچه كه رنگها مهارت در از بر كردن را به حداكثر ميرساند بسيار مهم است. ما انسانها به رنگ اعتماد مي كنيم كه در زندگيمان نظم وجود دارد.]ترافيك علامت مي دهد . و خيلي علامتهاي ديگر به ادراك رنگ نياز دارند به اين ترتيب مؤثر بودن رنگ كاربرد اعمال دنياي ما آشفته مي شود.

مؤثرترين رنگهائي كه قدرت فراگيري (از بر كردن) و همچنين نظم در زندگيمان را افزايش مي دهند پيدا كنيد.

همچنين رنگهائيكه حافظه فراگيري را بهتر تحريك كرده و مهارت يادگيري يا بطور خاص ناتواني فراگيري در دانشجويان را بهبود بخشد پيدا كنيد. رنگ حافظه هم چنين مي تواند در تجارت نيز بكار گرفته شود مثلاً فروش بهينه توسط استفاده از رنگهائي كه بيشتر مورد پستد مردم و توجه شان را بيشتر جلب مي كند. پيش بردن مطالعه تأثير رنگ بر حافظه در حوزه هاي وسيعي سودمند خواهد بود. بدين ترتيب زندگي ما توسط نشانه ها، علامتها و وسايل متعددي نگه داشته شده كه آموزش، راهنمايي، دستورالعمل و احتياطهاي لازم را فراهم مي كند. Noor در سال ۲۰۰۱ دريافت كه دانش رنگ با نمايش موضوع در سطحهاي زيادي تأثير متقابل داشته بنابراين سيگنالها و علائم ناشي از كاربرد رنگهائيكه براي مردم آشناترند تأثير پذيري وسايل و اشياء را افزايش مي دهد. يك علامت Stop به رنگ قرمز، آن قسمت از ذهن كه دانش رنگ به آن مربوط مي شود، را براي تشخيص، از موضوع مربوطه تحريك مي كند. رنگ نتيجه مهم ديگري روي فرايند فراگيري در زندگيمان دارد. بعضي اوقات نيز اختلات مثل خواندن پريشي توسط رنگ تأثير گذشته شده است.

بيان مسئله:

آيا رنگ بر حافظه تأثير مثبت دارد؟

آيا بين رنگ و حافظه رابطه مستقيم دارد؟

هدف پژوهش:

بررسي و تعيين تأثير رنگ بر حافظه دانش آموزان كلاس اول شهرستان كرج

اهميت موضوع:

هنر عملاً فعاليتي رواني است و به اين جهت نيازمند بررسي روان شناختي مي باشد زيرا از انگيزه هاي رواني انسان نشأت مي گيرد (مجله نگاه نو-۱۳۷۱). رنگها چه به عنوان نشانه ها و چه به صورت نمادها و چه براي زيبايي در زندگي عادي و معمولي انسان نقش عمده اي دارند، آسمان آبي، انوار زرين خورشيد و درياي نيلگون سبب آرامش و شادي و آسمان خاكستري در شب تيره سبب خستگي و ترس مي شود (فدايي-۱۳۷۱). آري رنگ يعني زندگي، زيرا جهان بدون رنگ در نظر ما مرده جلوه مي كند. عليرغم خصوصيات گوناگون، اين پديده از قواعدي پيروي مي كند كه شناخت آنها مي تواند در بهره گيري مناسب از رنگ كمك و راهنمايي مؤثري باشد و با فراگيري قواعد استفاده از رنگها مي توان محيط زندگي را به مكاني دلپذير تبديل نمود. (دكتر ملجائي، ۱۳۶۷، ص ۱۱)

حافظه موضوعي است كه از دير زمان انسان به آن توجه داشته و همراه براي شناخت و بهبود آن كوشيده است. بدون حافظه، ما با هر چيزي به گونه اي مواجه خواهيم شد كه گويا قبلاً آن را تجربه نكرده ايم. ارزش حافظه آنگاه بر ما روشنتر مي شود كه بخواهيم بر اساس موارد به خاطر سپرده شده، استدلال و قضاوتي داشته باشيم. به اضافه ما مي توانيم با زمان وارد معامله شويم. ارتباط دادن زمان حال به گذشته و پيش بيني نسبت به آينده، به دليل وجود چيزهائي است كه ما در حافظه مان انبار كرده ايم. حتي ادراك ما از وجود خود نيز بستگي به يادآورهاي ما نسبت به گذشته مان است. (جعفريان، ۱۳۷۵ ص ۱۳)

***ممكن است هنگام انتقال از فايل اصلي به داخل سايت بعضي متون به هم بريزد

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ ] [ ۰۸:۲۴:۴۹ ] [ حميدي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی