مقالات
دانلود مقالات

 

تكه هايي از متن به عنوان نمونه :

چكيده:

جرائم سازمان يافته ، به عنوان يكي از مهم ترين معضلات شناخته شده قرن بيست و يكم ، سياست هاي پيش گيري از جرم را در سر تا سر دنيا دچار بحران نموده است .ارتكاب اين جرائم متضمن آثارسوء فرهنگي ، اجتماعي ، اقتصادي و سياسي غير قابل جبران در سطوح ملي و بين المللي مي باشد. ايران به عنوان يكي از مناسب ترين كانون هاي جرم سازمان يافته به صورت قابل توجهي تحت تأثير جرائم مزبورقرار گرفته است . سازمان ملل متحد با توجه به آثار و خطرات مزبور همچنين با آگاهي از عدم پاسخ دهي اقدامات پراكنده منطقه اي و بين المللي به منظور هماهنگ نمودن سياست هاي پيش گيري و مبارزه با جرائم سازمان يافته به تدوين و تصويب كنوانسيون ملل متحد عليه جرم سازمان يافته فراملي (پالرمو) و همچنين كنوانسيون ملل متحد عليه فساد مالي (مريدا) اقدام نموده است.جرم سازمان يافته عبارتست از فعاليت هاي غير قانوني و هماهنگ گروهي منسجم از اشخاص كه با تباني با هم براي تحصيل منافع مادي و قدرت، به ارتكاب اعمال مستمر مجرمانه شديد مي پردازند و براي رسيدن به هدف از هر نوع ابزار مجرمانه نيز استفاده مي كنند.

‎واژه هاي كليدي: حقوق جزاي بين الملل، جرايم سازمان يافته ، قاچاق انسان

مقدمه

در طول تاريخ حيات بشري همواره موضع عدالت سر فصل آرمانهاي انبياي بشر بوده و ساختن جامعه اي عاري از خشونت، ظلم، ترور، تبعيض، نابرابري و سرشار از عدالت، فضيلت، رحمت، مودت، شرافت، عزت و امنيت، آرمان شهر رويايي و مدينه فاضله خواستني انسان را تصور و ترسيم نموده است. [۱] در طول تاريخ جرم پديده اي نفرت انگيز براي مردم و جامعه بوده و مجرمين افرادي نامطلوب بحساب مي آمده اند. همواره در تعاليم ديني و مذهبي و حتي در مكاتب غير الهي مثل بودائسيم و هندوئسيم آموزگاران بزرگ آنان و پيامبران انسانها را به عمل به طريقه درست كه يا مبتني بر تعالي الهي باشد و يا برخلاف اخلاق حسنه نباشد دعوت نموده اند.

اما هميشه گروهي از افراد بوده اند كه بنا به دلايل بسياري مثل راحت طلبي، خشونت طلبي، مال اندوزي و.، به راه هايي غير مشروع و غير قانوني براي رسيدن به اهداف خود دست يا زيده اند كه با اينكار خود، خود را رو در روي مردم و جامعه قرار داده اند. چنين افرادي هر چند كه به ماهيت نامطلوب عمل خود واقف هستند ولي با اينحال باز هم به اعمال خود ادامه مي دهند و طعم كسب مال نامشروع به شيوه اي راحت طلبانه و نيز رسيدن به احساس غرور و قدرت ناشي از اعمال خود را بر اجراي قانون و شرع ترجيح داده و از سوي ديگر هم جامعه در قالب قانون و مجريان قانون در طول تاريخ با آنان دست به مبارزه مي زده است و بسته به شرايط تاريخ و موقعيت جامعه گاهي موفقيت با مجرمين بوده و گاهي هم با قانون بوده است.

گاهي جرائم بصورت گروهي صورت مي گرفت كه از قديم مي توان عمده ترين گروه هاي سازمان يافته مجرمان راهزنان و دزدان درياي محسوب نمود. ولي با گذشت زمان و خصوصاً در دوران معاصر جرائم سازمان يافته ديگري هم پا به عرصه وجود نهادند.

آنچه كه ما در اين فصل قصد بررسي آن را داريم ابتدا تعاريف ارائه شده از جرائم سازمان يافته و بعد تاريخچه جرائم سازمان يافته است و بعد از آن عناصر تشكيل دهنده جرائم سازمان يافته و ويژگي هاي سازمانهاي جنايي و بعد معرفي اجمالي جرائم سازمان يافته و در آخر معرفي گروه هاي مجرم سازمان يافته را خواهيم داشت.

الف)بيان مسئله

دراين پايان نامه به تشريح قوانين و جرائم سازمان يافته بطور خاص قاچاق انسان بين قوانين ايران و حقوق بين الملل پرداخته مي شود عمدتا منظور از ارتكاب اين نوع جرائم تحصيل منافع مالي است مقايسه برخي از قوانين جزايي ايران و بين الملل مي تواند نقاط ضعف و قوت حقوق جزايي ايران را بيان ميكند.

ب)سوالات تحقيق

۱-آيا جرائم سازمان يافته در حقوق بين الملل و ايران يكسان است؟

۲-جرائم سازمان يافته در مورد قاچاق انسان به چه صورت مي باشد؟

۳-مشابهات و تفاوتهاي جرائم سازمان يافته در ايران و حقوق بين الملل چيست؟

ج )فرضيه هاي تحقيق

۱-اجزا و اجراي جرائم سازمان يافته و بطور خاص قاچاق انسان در حقوق كيفري ايران در مقايسه با بين الملل داراي تفاوتهايي است.

۲-قوانين موجود در كاهش جرائم كاملا موثر نيستند.

۳-در كشور ما ابعاد گسترده اين جرائم در حال بررسي و در بعضي موارد قوانين كافي نيست.

د)اهداف تحقيق

۱- بررسي و شناسايي جرائم سازمان يافته در ايران و بين الملل

۲- يافتن راهكارهاي جديد و قانوني جهت قانون گذاري بمنظور كاهش قاچاق انسان

۳- تعيين نواقص موجود در زمينه قوانين مرتبط با قاچاق انسان و ارائه راهكار براي كم كردن موانع موجود

ه)جنبه نوآوري وجديدبودن تحقيق

مطالعه و بررسي جرائم سازمان يافته با توجه به گسترش روز افزون اين جرائم و افزايش انواع مختلفي از اين جرائم مي تواند دريچه اي جديد بر روي محققين باز كند. قاچاق انسان و شناسايي قوانين موجود مي تواند طرحي نو باشد كه در قالب اين پايان نامه ارائه گردد.

و)نوع روش تحقيق

عمده روش تحقيق روش كتابخانه اي بوده كه به بررسي ومطالعه كتابهاي موجود درخصوص موضوع پرداخته شده است و همچنين به بررسي مراجع لاتين در اينترنت و ترجمه مقالات مرتيط پرداخته شده است.

بخش اول:تعريف جرم سازمان يافته

از جمله مهمترين خطرهايي كه جامعه جهاني را در آستانه هزاره سوم به طور جدي تهديد مي كند «جرم سازمان يافته» است. اين عنوان در علم جرم شناسي شامل فعاليتهاي مجرمانه شديد توسط گروه هاي مجرمانه اي مي شود كه با داشتن تشكيلات منسجم و پيچيده و با ويژگي هاي خاص براي كسب منافع مالي يا قدرت مرتكب جرم مي شود.[۲]

براي نخستين بار جامعه شناسي آمريكايي اروين ساتراند، در سال ۱۹۴۶ از مفهوم جرائم يقه سفيدان[۳] (به عنوان يكي از انواع جرائم سازمان يافته) كه «توسط اشخاص صاحب مقام و داراي منزلت در زمينه شغلي رخ مي دهند» ياد كرد. پس از آن تعاريف متعددي از سوي صاحبنظران مطرح شد كه دايره مفهومي و مصداقي آن را توسعه داده است. از جمله گفته شده است كه «هر جرمي كه بوسيله دو يا چند نفر كه از موقعيت سازماني با سطحي از مديريت برخوردار بوده و روش هاي خاصي از فعاليت را به كار مي گيرند كه در آن هدف نهايي سازمان فعاليت اقتصادي مي باشد، جرم سازمان يافته است.[۴]

در ضمن تعريف اينترپل از جرائم سازمان يافته به نحو زير است:

«جرم سازمان يافته مربوط به گروهي است كه داراي ساختاري يكپارچه و متحد است و هدف اساسي آن بدست آوردن پول از طريق فعاليت غير قانوني است و غالباً با ايجاد ترس و فساد ادامه حيات مي دهد»به اين معني جرم سازمان يافته عبارت است از فعاليتهاي غير قانوني و هماهنگ گروهي منسجم از اشخاص كه با تباني يكديگر و براي تحصيل منافع مادي و قدرت به ارتكاب مستمر اعمال مجرمانه شديد مي پردازند و براي رسيدن به هدف از هر نوع ابزار مجرمانه اي استفاده مي كنند.[۵]

از ديدگاه جامعه شناختي مي توان گفت جرم سازمان يافته برچسبي است كه به پديده مجرمانه اي زده مي شود كه بوسيله گروه هاي خاصي صورت مي گيرد. گروه هايي كه اصولاً مرتكب فعاليتهاي مجرمانه خشن و سودآور مي شوند با توجه به طرح مسائل جديد و براي تفكيك اين جرائم از ساير موارد مشابه به ويژه تروريسم بايد گفت «جرم سازمان يافته اقدامي غير ايدئولوژيك است كه توسط گروهي از افراد كه تعامل اجتماعي نزديك داشته باشند و بر مبناي يك سلسله مراتب با حداقل سه سطح يا طبقه سازماندهي مي شوند، انجام شده و هدف از آن به دست آوردن منفعت است كه [اين مهم] از طريق فعاليت هاي قانوني و غير قانوني صورت مي گيرد.[۶]

در سطح سازمانهاي بين المللي هم اقدام به تعريف از جرم سازمان يافته شده است.در نوامبر سال ۲۰۰۰ مجمع عمومي سازمان ملل قطعنامه اي را به تصويب اعضا رساند كه براي آنكه در قالب يك كنوانسيون بين المللي در آيد، كنفرانسي در شهر پالرمو ايتاليا تشكيل شد، بر طبق بند الف ماده دو كنوانسيون پالرمو تعريف جرم سازمان يافته اينگونه است:

«گروه بزهكار سازمان يافته بيانگر يك گروه ساختار يافته متشكل از سه نفر يا بيشتر است كه طي يك دوره زماني قابل توجهي وجود داشته باشد و به صورت متحد و يكپارچه به هدف ارتكاب يك يا چند جرم سنگين يا جرائم معين شده طبق اين كنوانسيون براي رسيدن مستقيم يا غير مستقيم به سود يا منفعت مالي اقدام كنند»

آنچه كه بر طبق اين تعريف مي توان متوجه شد اين است كه گروه هاي كمتر از سه نفر هر چقدر هم كه به اهداف معين شده بر طبق اين تعريف اقدام نمايند باز هم گروه جرم سازمان يافته محسوب نمي شوند و ديگر آنكه هدف اصلي تشكيل اين گروه ها منافع مالي و مادي باشد. در واقع اين منافع مالي و مادي است كه اين دسته از جرائم را از تروريسم جدا مي كند. زيرا كه ترورسيت ها بدنبال رسيدن به اهداف ايدئولوژيكي خود مي باشند هر چند كه مي توان گفت برخي از اين گروه هاي تروريستي هم براي تامين اموال لازم براي فعاليتها و ادامه حياتشان خود اقدام به انجام و ارتكاب جرائم سازمان يافته اي مثل قاچاق مواد مخدر بنمايند.

از منظر جرم شناسان هم تعريف جرم سازمان يافته اينگونه مي تواند باشد:

جرم سازمان يافته عبارتست از يك سري معاملات غير قانوني كه توسط مجرمان متعدد براي يك دوره مستمر صورت مي گيرد و هدف از اين معاملات كسب امتيازات اقتصادي و قدرت سياسي است.[۷]

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ ] [ ۰۸:۵۲:۵۲ ] [ حميدي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی