مقالات
دانلود مقالات

 

عنوان:

بررسي اثر ضد­قارچي برخي از اسانس­هاي گياهي بر قارچ آسپرژيلوس­فلاووس

استاد راهنما:

دكترحسين افشاري

استاد مشاور:

مهدي محمدي­مقدم

عادله سبحاني­پور

تكه هايي از متن به عنوان نمونه :
چكيده
اسانس­هاي گياهي گروهي از مواد موثره موجود در گياهان هستند كه خاصيت محافظت كنندكي بسياري از آن­ها در برابر قارچ­ها، باكتري­­ها، ويروس­ها و انگل­ها از ديرباز شناخته شده و مورد استفاده قرار گرفته است.در سال­هاي اخير به دليل افزايش علاقه به استفاده از مواد طبيعي و بالا رفتن سطح آگاهي مردم ، محققين با جديت بيشتري به مساله استفاده از اسانس­ها و عصاره­هادر جهت كنترل آفات و بيماري­هاي گياهي پرداختند. پسته يكي از محصولات عمده كشاورزي در ايران به شمار رفته و بخش عمده صادرات غير نفتي را به خود اختصاص مي­دهد آفلاتوكسين كه تركيب بسيار سمي و خطرناك است توسط قارچ ­هاي Aspergillus flavus وA. parasiticus در پسته توليد مي­شود. به منظور بررسي تاثير اثر اسانس­هاي گياهي در جلوگيري از رشد قارچ A. flavus، ۷ اسانس گياهي شامل آويشن، نعناع، اكاليپتوس، رازيانه، باريجه، رزماري، مرزه مورد بررسي قرارگرفت. جهت بررسي ميزان رشد ميسليوم قارچ از دو محيط كشت جامد و مايع استفاده شد. و فاكتور­هاي وزن خشك ميسليوم و مساحت كلني قارچ اندازه ­گيري شد. نتايج بررسي­هاي آماري نشان داد كه از ميان ۷ اسانس مورد مطالعه، اسانس­ آويشن و رازيانه بيشترين ميزان بازدارندگي ازرشد را نشان دادند. در مرحله بعد به منظوربررسي تاثير اين دو اسانس در كاهش ميزان رشد قارچ و اسپورزايي آن روي مغز پسته،محلول پاشي اسانس روي مغز۴ رقم پسته انجام شد. نتايج حاصل نشان داد اثر نوع و غلظت اسانس بر درصد كلونيزاسيون قارچ A. flavus در سطح ۱ درصد داراي اختلاف معني­داري مي­باشد. همچنين اثر متقابل (رقم*غلظت اسانس) روي درصد كلونيزاسيون اين قارچ درروز هفتم در سطح احتمال ۵ درصدمعني دار بود.ساير تيمار­ها اثر معني­داري بر درصد كلونيزاسيون اين قارچ نداشت .و در روز سوم ارقام و نوع اسانس و اثر متقابل آن ها در سطح احتمال ۱ درصد و غلظت اسانس در سطح احتمال ۵ درصد معني دار شد و در روز پنجم ارقام و غلظت اسانس در سطح احتمال ۵ درصد و اثر ارقام* غلظت اسانس *نوع اسانس در سطح احتمال ۱ درصد معني دار شد .
كلمات كليدي: اسانس گياهان دارويي، پسته،آفلاتوكسين
مقدمه
يكي از مهم­ترين عوامل به وجود آورنده ضايعات در محصولات كشاورزي و باغي فعاليت باكتري­ها و قارچ­هاي مولد توكسين مي­باشند و يكي از معمول­ترين روش­ها براي حفظ محصولات كشاورزي استفاده از مواد شيميايي ضد­قارچ و ضد­باكتري براي كاهش فعاليت و ضايعات ناشي از اين ميكروارگانيسم­هاست. در اين راستا محققين رشته­هاي ميكروبيولوژي و صنايع غذايي تركيبات گوناگوني را به كار گرفته­اند ولي از آن­جا كه بيشتر اين تركيبات مصنوعي و سنتتيك مي­باشد، علاوه بر هزينه زياد توليد و استفاده از آن­ها داراي عوارض جانبي نا­خواسته­ي زيادي نيز براي انسان مي­باشندRad et al., 2011) ).
در سال­هاي اخير توجه محققان به گروهي از تركيبات طبيعي گياهي به نام اسانس­ها جلب شده كه علاوه بر خواص ضد قارچي موادي طبيعي و كم­خطر براي سلامت انسان و محيط­زيست مي­باشند، به نظر مي­رسدكه استفاده از اسانس­ها و عصاره گياهان­دارويي در تمام مراحل فراوري بتواند در جمعيت جدايه­هاي توكسين­زا قارچ A.flavus را تحت تاثير قرار دهد و در نهايت بر روي كاهش آلودگي محصولات به آفلاتوكسين كمك نمايد (Rad et al., 2011).
ايران به عنوان بزرگترين كشور توليد و صادر­كننده پسته در ميان كشور­هاي مهم توليد­كننده پسته در جهان(ايران، آمريكا، تركيه، ايتاليا، يونان) به شمار مي­رود، بدون شك معضل اصلي و مهم كشور در عرصه صادرات در سال­هاي اخير مسئله آفلاتوكسين پسته مي­باشند كه همواره صادرات اين محصول با ارزش را تهديد نموده است. به­ طوري­كه در ۳۶ سال گذشته در چندين مورد پسته­ي صادراتي ايران به علت وجود آفلاتوكسين برگشت داده شد يا با قيمت بسيار پاييني به فروش رفته است. لذا با توجه به اهميت اقتصادي اين محصول استراتژيك، وجود روش­هايي كه بتواند آلودگي ميكروبي و به خصوص قارچي پسته به بازار­هاي جهاني را تأمين نمايد ضروري به نظر مي­رسد (Rad et al., 2011). با عنايت به اثرات ضد قارچ اسانس­هاي گياهي و از آن­جا كه در اقليم كشورمان ايران نيز انواع گوناگون معطر و ادويه­اي قابل كشت هستند و اسانس استخراج شده از آن­ها جزء مرغوب­ترين اسانس­ها در جهان به شمار مي­رود. در اين تحقيق اثرات ضد­قارچ تعدادي از اسانس­ها (شامل آويشن، مرزه، نعناع، اكاليپتوس، باريجه، رازيانه، رزماري) بر قارچ A. flavus(كه از عوامل مهم توليد آفلاتوكسين در پسته مي‌باشد) مورد بررسي قرار گرفته و ميزان MIC (كمترين غلظت بازدارنده) اين تركيبات تعيين گرديد (Rad et al., 2010 ).
سرزمين پهناور ايران به دليل دارا بودن اقليم­هاي گوناگون و با اختلاف درجه حرارت بيش از ۵۰ درجه سانتي­گراد و دارا بودن سرزمين­هاي ساحلي،كوهستاني و كويري و با برخورداري از حداقل ۳۰۰ روز آفتابي در سال با مقايسه با اكثر سرزمين­هاي جهان مانند قاره اروپا با درجه حرارت و شرايط اقليمي يكسان و مه­آلود بودن اكثر ماه­هاي سال به عنوان يكي از بزرگ­ترين گنجينه­هاي گياهان داروئي و معطر دنياست. توليد و زراعت گياهان داروئي يكي از شاخه­هاي مهم كشاورزي محسوب مي­شود و از جهاتي در ايران اهميت خاصي داشته، زيرا برخي از گياهان داروئي خودرو بوده و قادر نيستند به تنهايي نياز بازار را تأمين كنند چرا كه دسترسي به اين گياهان مشكل بوده و از طرفي كشت و كار آن­ها داراي معضلاتي است (جوادي­زاده و پويان، ۱۳۸۹).
كلمه اسانس از ريشه­ يوناني Essential به معناي ذاتي، اصلي يا ضروري گرفته شده است. واژه­ي Essential oil اولين بار در قرن ۱۶ ميلادي توسط يك دانشمند سويسي به نام Parcelus von Hohenheim به كار برده شد. اسانس­ها از نظر تركيب شيميايي همگن نيستند، بلكه به صورت تركيبات مختلفي مشاهده مي­شوند ولي به طور كلي از گروه شيميايي موسوم به ترپن­ها و يا منشاء ترپني دارند (فراهاني، ۱۳۸۹).
اسانس­ها يا تركيبات معطر، يكي از بزرگ­ترين و مهم­ترين تركيب­هاي ثانوي در گياهان دارويي، ادويه­اي به ويژه معطر هستند. تركيبات ثانويه كه در برخي گياهان به دليل مسيرهاي بيوشيميايي خاص توليد مي­شوند به صورت معطر، روغني، غليظ عمدتاً بدون رنگ و فرار، آب­گريز يا غير­محلول در آب هستند. در علم شيمي مفهوم آروماتيك به معني معطر است و هر ماده­اي كه در ساختار مولكولي خود داراي حلقه بنزني باشد مواد آروماتيك و در غير اين صورت آليفاتيك مي­گويند. بسياري از اسانس­هاي توليد شده در گياهان داراي حلقه معطرند و ممكن است ترشح مواد معطر به سطح بيروني سلول­ها، به خودي خود انجام شود يا مواد معطر در كيسه، مجاري و بافت­هاي ترشحي ذخيره شده، بر اثر لمس و يا پاره­شدن به بيرون تراوش كند. در همين حوزه به گياهاني كه توانايي توليد، ذخيره و ترشح تركيبات معطر يا اسانس را دارند گياهان­معطر گفته مي­شود ( قاسمي، ۱۳۸۸).
اسانس­ها در سلول­ها و كرك­هاي ترشحي منفرد يا مجتمع، غده­هاي ترشحي، مجاري ترشحي در قسمت­هاي سطحي و دروني اندام­هاي مختلف: برگ­ها، گل­ها، ميوه­ها، جوانه­ها و شاخه گياهان وجود دارند يا ممكن است در اندام­هاي مختلف گياهان پراكنده شده باشد در اين صورت اسانس حاصل، از نظر كميت و كيفيت و همچنين اجزا و عناصر تشكيل دهنده از اندامي به اندام ديگر تفاوت دارد (اميد

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ ] [ ۰۹:۱۵:۰۰ ] [ حميدي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی