مقالات
دانلود مقالات

چكيده

بيماري لكه خرمايي گندم (ناشي از بيمارگر قارچي Pyrenophora tritici-repentis)، عامل مهم خسارت و افت عملكرد در بسياري از مزارع گندم(Triticum aestivum) جهان، خصوصاً در مناطق داراي كشت به روش خاك­ورزي حفاظتي و يا فاقد شخم، محسوب مي­گردد كه در كشور ما نيز، در استانهاي شمالي (گلستان و مازندران) در چند سال اخير شيوع يافته است. جهت مطالعه جنبه­ هاي مختلف اپيدميولوژيكي اين بيماري در استان گلستان و تعيين پراكنش بيماري و چگونگي تاثير سمپاشي قارچ­كش پروپيكونازول با دوز ۷/۰ ليتر در هكتار در شرايط مزرعه، از ۳۰مزرعه­ي گندم در ۳ منطقه­ي شرق استان گلستان (ايمر، مينودشت و آق­آباد)، در اطراف ايستگاه هواشناسي در سال زراعي ۹۰-۸۹ مورد ارزيابي قرار گرفت در طول فصل، ضمن انجام بازديدهاي منظم، مقدار بيماري به صورت دو متغير درصد وقوع و شدت متوسط به صورت هفتگي يادداشت­برداري گرديد. تجزيه و تحليل آماري داده­هاي ثبت شده نشان داد كه اختلاف آلودگي مزارع در سه منطقه مورد بررسي، از لحاظ وقوع و شدت، معني­دار نبود.، اما از نظر سطح زير منحني پيشرفت بيماري (AUDPC) و مقدار استاندارد شده­ي آن (SAUDPC) اختلاف معني­داري بين مناطق وجود داشت(P≤۰/۰۵). از بين مناطق اجراي طرح، منطقه­ي ايمر با درصد وقوع بيماري۱۰۰ و شدت متوسط ۲۹/۳۲ درصد، بيشترين مقدار بيماري را به خود اختصاص داد. در تيمارهاي سمپاشي و عدم سمپاشي ميان متغيرهاي مورد بررسي تفاوت كاملاً معني­دار (P≤ ۰.۰۱) مشاهده گرديد. مقايسه­ شدت نهايي بيماري در تيمارها در مناطق اجراي تحقيق و كاهش شدت نهايي بيماري در تيمارهاي سمپاشي شده در مناطق ايمر به ترتيب از ۴۸ به ۱۶ درصد، در آق آباد از ۵۳ به ۴۷ درصد و در مينودشت از ۳۹ به ۱۸ درصد بود. افزايش وزن هزاردانه و عملكرد محصول به ترتيب به ميزان ۳ گرم و ۴۰۰ كيلوگرم در هكتار بود. با توجه به اين آمارها مي­توان نتيجه گرفت كه استفاده از سموم قارچ­كش در زمان­خوشه دهي مي ­تواند از مقدار بيماري كاسته و باعث افزايش عملكرد گندم گردد. مدل­هاي نهايي در تعيين رابطه وقوع و شدت، بر اساس ضريب تبيين (R2)، ميانگين مربعات خطا (MSE) و نمودار باقيمانده­هاي آناليز رگرسيون داده­­هاي خام و مجدداً تبديل شده ساخته شدند. بر اساس ايجاد برازش با داده­هاي مزارع و صحت پيش ­بيني (تبديل برگشتي داده­ ها)، مدل آلومتري (تبديل لگاريتم طبيعي) به عنوان مناسب­ترين مدل در سطح مزارع انتخاب گرديد.
واژه­هاي كليدي: Drechslera tritici-repentis، لكه خرمايي، استان گلستان، كنترل شيميايي، وقوع و شدت بيماري، اپيدميولوژي.
گندم با نام علمي Triticum aestivum L. گياهي است يكساله از خانواده Poaceae كه از لحاظ اقتصادي و تغذيه­اي، يكي از مهم­ترين محصولات غله­اي استراتژيك در جهان و ايران به شمار مي­آيد.گندم مهمترين غله نواحي معتدله مي­باشد ولي در ارتفاعات بلند و نواحي گرمسيري و همچنين در نواحي كم ارتفاع گرم هم گسترش يافته است. توليد گندم بين عرض­هاي ۳۰ و ۶۰ درجه­ شمالي و ۲۷ و ۴۰ درجه­ جنوبي متمركز شده است. منطقه پيدايش گندم ابتدا در سوريه و فلسطين بوده و از آنجا به مصر و بين­النهرين وسپس به ايران آمده و از طريق ايران به هندوستان، چين و روسيه و بالاخره به اروپا رفته و سپس به ساير نقاط دنيا انتقال يافته است. بر اساس مطالعات انجام شده توسط سيميت، توليد گندم در كشورهاي در حال توسعه به مقدار ۵۴ درصد كل توليد افزايش يافته است. در حالي كه در كشورهاي توسعه­يافته، افزايش آن ۴۶ درصد كل توليد بوده است، افزايش توليد بيشتر به علت استفاده از ارقام پاكوتاه، پرمحصول سازگار شده و عمليات به­زراعي بوده است.
امروزه گندم تقريبا ۲۰درصد زمين­هاي زير كشت جهان را اشغال كرده و مهم­ترين كالاي كشاورزي در تجارت بين ­المللي است. بيشتر گندم در نيمكره شمالي كشت مي­شود. آمريكاي شمالي، اروپا و چين بيش از ۸۰ درصد گندم جهان را توليد مي­ كنند. طبق آمار بدست آمده از سازمان خواربار كشاورزي([۱]FAO) ميزان توليد گندم در جهان در سال ۲۰۱۰ برابر با ۶۵۱.۴ ميليون تن مي­باشد و اتحاديه اروپا و چين و هند رتبه اول تا سوم توليد در جهان را به خود اختصاص داده­اند. از اين ميان ايران با داشتن مساحت زير كشتي معادل ۶۰۶۱۰۰۰ هكتار و حدود ۹۸/۱ درصد از مساحت زير كشت گندم جهان، در جايگاه سيزدهم توليد جهاني قرار دارد. استان خوزستان با ۱۰ درصد كل اراضي گندم كشور، بيشترين سطح و پس از آن استانهاي كردستان، كرمانشاه، آذربايجان شرقي، خراسان رضوي به ترتيب با ۸، ۷، ۷، ۷ درصد كل اراضي گندم كشور، مقام­هاي دوم تا پنجم را دارا مي­ باشند.
ميزان توليد گندم كشور بيش از ۱۵ ميليون تن برآورد شده است كه۹۳/۶۶ درصد آن از كشت آبي و مابقي از كشت ديم بدست آمده است. استان فارس علي­رغم رتبه چهارم از نظر سطح با ۹درصد از توليد گندم كشور، با استان خوزستان در جايگاه نخست قرار گرفته است.
مقدمه و تاريخچه بيماري:
بيماري لكه خرمايي كه توسط بيمارگر قارچي Drechslera tritici-repentis(Died) Shoemaker ايجاد مي­شود، و يكي از بيماري­هاي شايع گندم در تمام نقاط مختلف دنياست، زيرا شرايط رطوبتي كه براي توليد محصول مناسب است سبب توسعه بيشتر اين بيماري مي­گردد (Martens et al.1994). اين بيماري اكثر گونه­هاي غلات را مورد حمله قرار مي­دهد و به تنهايي يا به همراه ساير بيماري­هاي برگي مي ­تواند مشكل­ساز باشد. بروز اپيدمي­هاي شديد بيماري موجب چروكيدگي بذور و در نتيجه كاهش قابل توجه عملكرد و وزن بذور خواهد شد (Prescott et al., 1986; Wiese, 1991). بر اساس گزارش موسسه پژوهشي CAB، اين بيماري در سال ۱۳۷۱ از ايران گزارش شده است (Anonymous, 2005). فروتن و همكاران (۱۳۷۴) اين بيماري را براي مزارع گندم استان مازندران و در سال ۱۳۸۹ شيوع گسترده آن را بر روي تمام لاين­ها و ارقام تجاري آن استان گزارش نمودند (فروتن و همكاران ۱۹۹۵؛ دهقان ۲۰۱۰؛ فروتن و همكاران۲۰۱۰).
 اسامي بيماري و عامل بيماري زا:

  • اسامي عمومي بيماري:

لكه برگي گندم (Wheat Spot)، لكه برگي زرد (Yellow Spot)، لكه خرمايي (Tan Spot) (Stromberg, 1996)
 جايگاه تاكسونوميكي عامل بيماري:
Kingdam: Fungi
Division: Ascomycota
Family: Pleosporaceae
Anamorph: Drechslera tritici-repentis (Died) Shoemaker

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ ] [ ۰۹:۴۶:۰۱ ] [ حميدي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی