مقالات
دانلود مقالات

 

تحول در مفهوم توسل به زور و تهديد توسل به زور

استاد راهنما :

جناب آقاي دكتر عليرضا جهانگيري

استاد مشاور:

جناب آقاي دكتر عليرضا حسني

تكه هايي از متن به عنوان نمونه :

 

مقدمه

توسل به زور همواره در اسناد و مباحث مرتبط با حقوق بين­الملل همراه با اصل دفاع مشروع به­كار برده شده است. امروزه و پس از آثار زيان­باري كه دو جنگ خانمان سوز اول و دوم جهاني بر جاي گذاشت، دولت­ها منع توسل به زور را پايه و اساس روابط خود قرار داده­اند. اينك منع توسل به زور و تحريم جنگ تبديل به قاعده­اي عام گرديده است كه تخطي از آن بجز آ­ن­گونه كه منشور ملل متحد به عنوان يك استثنا آن­­را پذيرفته است، مذموم بوده و ممكن است با واكنشي عام مواجه گردد. اگر چه عدم توسل به زور بجز در مقام دفاع مشروع به عنوان يك حق ذاتي و در مقابل يك حمله مسلحانه در عمل و با استناد به مفاهيم جديدتري در عرصه بين­الملل و ناشي از تحولات اخير، متحول گرديده است. لكن ديوان بين­الملل دادگستري به مثابه والاترين و معتبرترين مرجع قضايي، به صراحت وقوع حمله­ي مسلحانه از سوي يك دولت را شرط اساسي توسل به حق قانوني دفاع مشروع بر شمرده است. يكي از اصول اساسي حقوق بين­الملل معاصر، تحريم جنگ و منع تهديد و توسل به­زور در روابط بين كشورهاست، اصلي كه در بند(۴) ماده (۲) منشور ملل متحد مورد تاكيد قرار گرفته است.

«كليه اعضاء در روابط بين ­المللي خود از تهديد به زور يا استعمال آن عليه تماميت ارضي يا استقلال سياسي هر كشوري يا از هر روش ديگري كه با اهداف ملل متحد مباينت داشته باشد، خودداري خواهند نمود[۱]».

اصل حاكم بر روابط بين كشورها در دوران گذشته همواره مبتني بر بكارگيري زور بوده است كه عامل مخرب روابط و در نتيجه ناقض حقوق­بين­الملل شناخته شده است.

به­رغم اين­كه حقوق ­بين­الملل توسل­به زور و يا جنگ را تحريم كرده است، در مواردي بكارگيري آن­را مشروع و قانوني شمرده است. مخاصمات پرتكرار مناسبات بين ­المللي، عليرغم وجود اين قاعده عام را مي­توان به عدم كارايي قاعده منع توسل به زور نيز تعبير كرد. پس بي­دليل نيست كه مخاصمات مسلحانه بين ­المللي، با وجود ممنوعيت توسل به زور، چارچوبي حقوقي به خود بگيرد و در نتيجه، جنگ مفهومي حقوقي پيدا كند.

چنا­ن­كه ملاحظه مي­شود منشور سازمان ملل به عنوان مهمترين سند بين ­المللي تنظيم كننده روابط بين كشورها توسل به­زور را در شرايط و چارچوب مشخصي مشروع دانسته است. لكن در سال­هاي اخير شاهد اتفاقاتي در نقاط مختلف دنيا بوده­ايم كه به عنوان نقض گسترده حقوق بشر بيان گرديد؛ عراق(۱۹۹۱-۱۹۹۰)، سومالي(۱۹۹۳-۱۹۹۲)، بوسني و هرزه­گوين(۱۹۹۴-۱۹۹۳)، رواندا(۱۹۹۴)، هاييتي (۱۹۹۵)، كوزوو(۱۹۹۸)، دارفور(۲۰۰۳) و اخيرا در ليبي.

امروزه و پس از پايان جنگ سرد، شوراي امنيت در عراق، كوزوو، افغانستان و اخيرا در ليبي_ گذشته از وقايعي كه در اين كشورها اتفاق افتاده است_ دست به اقداماتي با دلايل متفاوت زد، دلايلي كه به نظر مي­رسد مفاهيم جديدي _ علاوه بر آن­چه در اسناد بين ­المللي به­ويژه منشور ملل به عنوان مبناي قانوني و مشروع _ براي توسل به ­زور بوده است.

«مداخله­ي بشر­دوستانه[۲]»در كوزوو و به­كارگيري اين مفهوم به عنوان «مسئوليت حمايت[۳]» در ليبي و «مبارزه با تروريسم» حتي از طريق «حمله پيش­دستانه»[۴] در افغانستان و يا « دفاع پيشگيرانه[۵]» در عراق از جمله مفاهيمي هستند كه اقدام دسته­جمعي و كاربرد زور در لواي آن­ها بكار گرفته شده است. چنان­كه گفته شد منشور ملل متحد كشورها را علاوه بر اين­كه از كاربرد زور عليه تماميت ارضي و استقلال سياسي يكديگر منع كرده است، اين وضعيت شامل ممنوعيت تهديد همديگر نيز مي­شود. بنابراين در يك عنوان كلي مي­توان بيان داشت: كاربرد زور و نيز تهديد به كاربرد زور در روابط بين ­المللي از سوي دولت­ها عليه يكديگر، متضمن مسئوليت بين ­المللي براي دولت مرتكب است و اين عمل نقض قواعد بين ­المللي محسوب مي­شود.

اين پژوهش قصد دارد با بررسي مفهوم تهديد به­كارگيري زور و كاربرد زور در دوره­هاي مختلف تاريخي، اقدامات صورت گرفته در كشورهاي عراق، كوزوو، افغانستان و بخصوص ليبي را در ارتباط با منشور ملل متحد مورد واكاوي قرار دهد و ميزان انطباق آن تصميمات و اقدامات را با حقوق­بين­الملل و به خصوص منشور از هنگام تدوين تا دوره معاصر را بررسي نمايد. هم­چنين اين پژوهش مي­خواهد به پرسش­هاي اساسي­اي در موضوع كاربرد زور پاسخ دهد كه:

آيا مفهوم توسل به زور از هنگام تاسيس سازمان ملل و تصويب منشور، دچار تغيير و تحولاتي شده است؟ اگر پاسخ مثبت است اين تغييرات در چه حوزه ها و سطوحي بوده است؟ در صورت منفي بودن پاسخ، آيا اكنون نياز به ايجاد تغيير و تحول در منشور وجود دارد ؟

در بررسي سوابق، مطالب بسياري در خصوص كاربرد زور در روابط بين ­المللي از سوي كارشناسان و حقوق­دانان به رشته تحرير درآمده است. اين مطالب عموما پس از وقوع يك واقعه بين ­المللي نظير جنگ يا نقض حقوق بين­الملل و يا قاعده­اي آمره به نگارش درآمده­اند. مفاهيم اصلي در آن موضوع در چارچوب حقوق­بين­الملل مورد بررسي قرارگرفته و سعي شده است تا جوانب مختلف حقوقي و عرفي موضوع واكاوي گرديده و از لحاظ انطباق يا مغاير بودن با اسناد مهم بين ­المللي بررسي گردند. اگر بگوييم قريب به اتفاق اين نويسندگان در مقام حمايت يا مخالفت با واقعه­اي به ارائه ادله حقوقي يا ضوابط عرفي بين ­المللي پرداخته­اند، سخن به گزاف نرفته است. به همين دليل مي­توان ادعا كرد كه چنين قضاوت­هايي در شرايط نامناسب و تحت تاثير واقعه مذكور بوده ­اند. از اين­رو اعتقاد بر اين است كه موضوعات حقوقي بخصوص ضوابط بين ­المللي كه با حاكميت دولت­ها ارتباط بسياري دارد، نيازمند شرايط عادي و بررسي در وضعيت متعادل است. به همين منظور است كه اغلب نوشته­ها اگر چه سعي كرده­اند در چارچوب حقوقي به موضوع بپردازند و نتيجه ­گيري حقوقي داشته باشند و واقعه را به لحاظ حقوقي رد كنند، ولي در نهايت ناچار شده ­اند به لحاظ اخلاقي موضعي متفاوت گرفته و بر خلاف ديدگاه حقوقي كه مبناي رفتار بين ­المللي بايستي باشد، اقدامي را بپذيرند.

در بررسي نوشته­هاي در اين باب بايد گفت عمده­ي نوشته­ها در حوزه كاربرد زور، در قالب مقالاتي است كه در مجلات حقوقي به نگارش درآمده­اند. بخشي از اين نوشته­ها را مي­توان به شرح زير بيان نمود:

مسعود طارم­سري، بهرام مستقيمي و نسرين مصفا طي مقاله­اي با عنوان «كوشش دولت­ها براي منع به جنگ و تعريف تجاوز» كه زير نظر دكتر جمشيد ممتاز تهيه شده است[۶]، به جنگ قانوني و حق طبيعي دولت­ها در طي دوران­هاي مختلف مي­پردازند. اين پژوهش به تلاش­هايي اشاره مي­ كند كه دولت­ها براي ايجاد محدوديت در كاربرد زور در قراردادها و اسناد بين ­المللي انجام داده­اند.

پروفسور تاورنيه، در مطلبي به عنوان «مساله مشروعيت توسل به زور در عراق توسط ايالات متحده آمريكا» با تاكيد بر لزوم تفكيك بين «بهانه» و «علت» در اقدام به جنگ، به موضوع عراق مي ­پردازد و آن­را در چارچوب منشور ملل متحد بررسي مي­ كند[۷]. وي ماده (۵۱) منشور را تنها استثناي منع كاربرد زور مي­داند و با بررسي عنصر زمان در قضييه عراق، بحث «دفاع مشروع پيشگيرانه» را طرح مي­ كند و ضمن رد اقدام آمريكا، هرگونه تغيير در مفهوم توسل به زور را در حقوق بين­الملل رد مي­ كند. دكتر ضياء­الدين مدني در مقاله­ «تحول دفاع مشروع در حقوق و در عمل» با تاكيد بر اين­كه دفاع مشروع تنها استثناي بر منع كاربرد زور است، به بررسي مفهوم كاربرد زور و دفاع مشروع در دوره هاي مختلف تاريخي مي ­پردازد و سعي دارد تغييرات حادث شده بر اين مفهوم را در حقو­ق بين­الملل مورد بررسي قرار دهد. او با طرح موضوع واقعه­ي يازده سپتامبر به تاثير آن در اقدامات بعدي پرداخته و قصد دارد ميزان انطباق تعاريف و تحولات را در حقوق بين­الملل واكاوي نمايد.

دكتر جمشيد ممتاز در مقاله­ «مداخله بشردوستانه ناتو در كوزوو و اصل عدم توسل به زور[۸]» اقدام ناتو را در به­كارگيري زور عليه صربستان از منظر منشور ملل متحد بررسي كرده و آنرا با روح حاكم بر منشور ملل متحد مغاير مي­داند.

خانم شيما عرب اسدي دانشجوي دكتراي حقوق­بين­الملل در مقاله­اي كه در سايت ديپلماسي ايراني به چاپ رسيده است[۹]، با طرح دكترين مسووليت حمايت و بررسي ابعاد آن، موضوع كاربرد زور دسته جمعي عليه ليبي را مورد بررسي قرار داده است و وقوع جرم نسل كشي از سوي نيروهاي دولتي ليبي را باعث به­وجودآمدن بستر لازم براي واكنش بين ­المللي مي­داند. وي هم­چنين به مسووليت كشورها براي بعد از مداخله نظامي در چارچوب مسووليت حمايت اشاره مي­ كند كه بايستي از سوي جامعه جهاني اعمال گردد.

جي.اي­لينتر در مقاله­اي تحت عنوان «مداخله بشر دوستانه؛ مشروع سازي غير قانوني»(Intervention: Legistimising The Illegal Humanitarian) كه در سال ۲۰۰۵ در مجله مطالعات دفاعي (Defence Studies) به چاپ رسيده است به بررسي مفهوم مداخله بشردوستانه و مسووليت حمايت پرداخته است. او معتقد است كه مفهوم مداخله بشردوستانه و مسووليت حمايت برگرفته از مفهوم جنگ عادلانه بوده و در حقيقت در حقوق ­بين­الملل اصلي به عنوان مداخله بشردوستانه وجود نداشته و از همين رو مي­توان اين­گونه مداخلات را غير قانوني دانست. وي اعتقاد دارد به­رغم غيرقانوني بودن چنين مداخلاتي از منظر حقوق­بين­الملل، در بيشتر موارد از منظر اخلاقي مداخلات مشروعند. او در مقاله، سه دوره مختلف را در موضوع مداخلات بشر دوستانه بيان مي­ كند: ۱/ دوره پيش از منشور       ۲/ دوره بعد از منشور       ۳/ دوره بعد از جنگ سرد.

اليزابت ويلم شارست در كتاب«حقوق بين­الملل يا اصول بين­الملل در توسل به زور عليه دولت­ها در دفاع از خود» كه در اكتبر ۲۰۰۵ منتشر شده است به مباني حقوقي و عرفي كاربرد زور و دفاع مشروع مصرح در ماده ۵۱ منشور مي ­پردازد. او تاكيد مي­ كند كه « منشور ملل متحد منع استفاده از زور از سوي دولت­ها بجز استفاده شوراي امنيت براي حفظ صلح يا اعاده امنيت بين ­المللي و حق ذاتي يك دولت بصورت فردي و جمعي براي دفاع از خود كه در ماده ۵۱ اشاره شده است را به رسميت مي­شناسد».[۱۰]وي براي استفاده از زور در دفاع از خود به ذكر اصولي مي ­پردازد كه معتقد است اين اصول بيانيه­اي روشن از قوانين بين ­المللي با مباني ذاتي است كه همه آن­ها بايد با هم خوانده شوند. بنابراين تفاوت اساسي اين پژوهش با ساير مواردي كه به برخي از آن­ها اشاره شد دراين است كه تاكيد اساسي به منشور به عنوان سند حقوقي و معتبري كه پايه و اساس روابط بين كشورهاست خواهد شد و منازعات و حوادث بين ­المللي تنها از دريچه منشور مورد بررسي قرار خواهد گرفت. ضمن اين­كه موضوع تهديد توسل به زور آن­چنان­كه در بند(۴) ماده(۲) منشور در كنار توسل به زور استفاده شده است، مورد ارزيابي قرار خواهد گرفت. بر خلاف بررسي­هاي ديگر، اين پژوهش با بررسي اصلي­ترين مفاهيمي كه در كاربرد زور مورد استفاده قرارگرفته­اند، شامل؛ حمايت بشردوستانه، مبارزه با تروريسم و مسئوليت حمايت و بررسي انطباق آن­ها با منشور ملل متحد، ضمن اين­كه جهت­گيري روند بين ­المللي را در استفاده از زور بنماياند، تفاوت­ آن­را در عمل و در قوانين بطور آشكارا بين نمايد.

اين پژوهش پس از بررسي منابع مختلف قصد دارد به بررسي اين پرسش اساسي بپردازد كه :

آيا مفهوم توسل به زور و تهديد توسل به زور از هنگام تاسيس سازمان ملل تا كنون دچار تغيير و تحول شده است؟

در بررسي مفهوم كاربرد زور و تهديد به كاربرد زور، سوال­هاي ديگري پيش مي­آيد كه نيازمند پاسخي در خور و حقوقي است، به­ عنوان مثال:

آيا مداخله بشردوستانه، مبارزه با تروريسم، حمله­ي پيشگيرانه و مسووليت حمايت مفاهيم منطبق بر منشور ملل متحد براي استفاده قانوني از زور هستند؟

براي پاسخ­دهي به اين گونه سوالات مهم­ترين فرضيات اين گونه است:

فرضيه نخست: مفهوم تهديد يا توسل به ­زور از هنگام تاسيس سازمان­ملل تغيير و تحولي نداشته است.

فرضيه دوم: در حوزه عرف بين­الملل، تحولاتي در تهديد يا بكارگيري زور به ­وقوع پيوسته است.

فرضيه سوم: استفاده از مفاهيمي همچون مبارزه با تروريسم، دفاع­پيشدستانه، حمايت بشردوستانه براي بكارگيري زور بر خلاف حقوق بين­الملل و مغاير با منشور است.

مهم­ترين اهداف و كاربردهاي اين پژوهش مشتمل است بر:

/ بررسي تغيير و تحولات حقوق­بين­الملل در حوزه مفهوم كاربرد زور.

/ كمك به توسعه و تعميق قانون­مندي در روابط بين ­المللي.

/ توجه به منشور و مجموعه قوانين بين ­المللي به عنوان پايه اصلي رفتارهاي فردي كشورها و رفتارهاي جمعي.

/ بررسي تحولات حقوق بين­الملل.

/ فراهم آوردن تصويري گويا و شفاف بر اساس قوانين بين ­المللي از آن­چه كه توسط قدرت­هاي بزرگ به اجرا درآمده است.

نوع پژوهش در موضوع مورد تحقيق، جنبه نظري و تئوريك دارد. به اين صورت كه با ارائه و بررسي نظرات و تجزيه و تحليل وقايع بين ­المللي، تلاش مي­شود به سوال اصلي پژوهش پاسخ داده شود. وقايع بين ­المللي و نظرات و ديدگاه­هاي انديشمندان، علماي حقوق بين­الملل و آراء و رويه­هاي ديوان بين ­المللي دادگستري مورد بررسي و تدقيق قرار مي­گيرد، بنابراين روش پژوهش ما، مطالعه كتابخانه­اي است.

در بحث ساختاري ، تحقيق حاضر علاوه بر مقدمه مشتمل بر دوبخش است.

بخش نخست تحت عنوان كليات شامل دو فصل مي باشد. فصل اول اين بخش به تاريخچه بحث توسل به زور مي ­پردازد. در فصل دوم از بخش نخست، مفهوم تهديد توسل به زور و كاربرد آن مد نظر قرار گرفته است.

در بخش دوم تحقيق تحولات مفهوم تهديد توسل به زور و كاربرد آن مورد بررسي قرار گرفته است. اين بخش مشتمل بر دو فصل است. فصل اول، مفهوم تهديد توسل به زور وكاربرد آن در قالب دفاع پيشگيرانه و پيشدستانه بررسي شده است. فصل دوم بخش دوم را به تهديد توسل به زور و كاربرد آن در قالب حمايت بشر دوستانه و مسئوليت حمايت را مورد ارزيابي قرار مي­دهد.

پايان تحقيق به نتيجه گيري كلي از مباحث و بررسي صورت گرفته اختصاص دارد و سعي بر اين است كه پاسخ شفاف، حقوقي و مشخصي به سوالات تحقيق ارائه گردد.

[۱] – منشور ملل متحد.

[۲].Humanitarian Intervention .

[۳]. Responsibility To Protect.

[۴]. Preemtive Attack.

[۵]. Preventive Defence .

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ ] [ ۰۹:۵۱:۵۴ ] [ حميدي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی