مقالات
دانلود مقالات

 

تكه هايي از متن به عنوان نمونه :
مقدمه:
بشر در زندگي روزانه خود با ده ها و گاهي صد ها نوع ميكرو ارگانيسم سرو كار دارد كه خواسته يا ناخواسته بر زندگي او و پيرامونش اثر مي گذارند. بسياري از اين موجودات براي انسان سودمند هستند و تعدادي از آنها زيان هاي به وي وارد مياورند.
واژه ميكروارگانيسم كه از دو كلمه ميكرو به معناي ريز و ارگانيسم به معناي موجود زنده تشكيل شده است. همه موجودات ذره بيني يعني باكتري ها، قارچ ها و ويروسها رادر بر مي گيرد.
ميكرو ارگانيسم ها در همه جاي كره زمين يافت مي شوند، از چشمه هاي آبگرم تا سرزمين هاي قطبي كه سرماي آن ها به ۷۰ درجه زير صفر مي رسد.
ميكروارگانيسم ها در مواد غذايي قابل ملاحضه است. در يك گرم گوشت چرخ كرده تعداد ميكرو ب ها ممكن است بين ۱۰۶-۱۰۷ و حتي بيشتر باشد.
اقتصاد در حال پيشرفت كشورهاي جهان سوم نشان دهنده اين نكته است كه تقاضا براي محصولات حيواني روندي افزايشي دارد منابع پروتئين حيواني يكي از اقلام موادغذايي بشر است واز اين نظر جايگاه ويژه اي دارد طبق توصيه هاي سازمان خواربار كشاورزي سازمان ملل متحد (فائو)هر فرد بالغ روزانه حدود ۲۹ گرم پروتئين حيواني بصورت گوشت، تخم مرغ وشير نياز دارد باتوجه به اينكه اهميت ويژه اين جيره غذايي براي حيوانات اين نياز كاملا”احساس مي گردد كه بهداشت اين فرآورده مورد ارزيابي قرار گيرد بسياري از ميكروارگانيسم ها از جمله باكتريها جزو عوامل تهديدكننده بيماريزا در گوشت مي باشند كه باعث بيماريزايي حيوانات وانتقال بيماري از طريق گوشت تخم مرغ شير وفرآورده هاي آن به انسان مي گردد.
دلايل زيادي نشان مي دهد كه بيشتر بيماري ها و عفونت ها در ارتباط با روش زندگي مي باشند. در چند قرن گذشته تغيير طبيعي شرايط زندگي با كاهش فعاليت فيزيكي،  استرس هاي زندگي مدرن امروزي، تصنعي شدن وضعيت تغذيه انسان و به طور كلي فاصله گرفتن از زندگي ،استعداد ابتلا به بيماري هاي عفوني را در نوع بشر افزايش داده است. استفاده بي رويه و گسترده از عوامل ضدميكروبي باعث پيدايش مقاومت در بين عوامل عفوني شده است. تهيه و تدوين پروتكل پيشگيري و درمان با استفادهاز الگو هاي طبيعي در اين خصوص امري ضروري به نظرمي رسد.
يكي عوامل بيماريزا دستگاه گوارش مي باشد و از عوامل شايع از قسمت هاي آسيب پذير بدن نسبت به بيماريزا در اين اندام مي توان به اشريشيا كلي انتروتوكسيژنيك اشاره كرد كه به دنبال استقرار سبب اسهال مسافرتي و اسهال در كودكان و بالغين مي شود. اين باكتري از طريق مصرف ميوه، سبزيجات، آب و مواد غذايي آلوده وارد بدن شده و با بهره گرفتن از فاكتور هاي بيماريزا از جمله فاكتور كلونيزاسيون كه خاصيت آنتي ژنيك دارد در روده كوچك استقرار مي يابد اولين مرحله ايجاد عفونت در دستگاه گوارش كلونيزاسيون در آن مي باشد. اين عامل بعد از استقرار با توليد دو سم انتروتوكسين حساس به گرما و مقاوم به گرما شرايط اسموتيك روده را به هم زده و سبب اسهال مي شود.اشرشيا كلي انتروتوكسيژنيك در كشور هاي در حال توسعه در كودكان زير ۲ سال سبب اسهال مي شود و بندرت در بالغين اسهال ايجاد مي كند، ولي بر عكس در كشور هاي توسعه يافته در بالغين ايجاد اسهال مي كند. همچنين اين باكتري از مهم ترين عوامل ايجاد كننده اسهال مسافرين مي باشد .
اشريشياكلي نيز از باكتري هاي روده اي است كه آلودگي هاي ناشي از آن در بين انسان و حيوانات در همه جا پراكنده و شناخته شده است. از مدت ها پيش مشخص است كه برخي از سروتيپ هاي اين باكتري در كودكان ايجاد آنتريت مي نمايد. البته بزرگسالان نيز در اثر آلودگي به عوامل فوق كه حدود ۱۵ سروتيپ آن تاكنون شناخته شده است مي توانند به بيماري و اسهال دچار گردند.  آزمايش ها و تحقيقات جديد ثابت كرده اند كه اشريشياي آنتروپاتوژنيك (EPEC) يكي از عوامل مؤثر در ايجاد اسهال در مسافرين «Travellers diarrhea» مي باشد كه در ايام تعطيلات و فصل گرما اغلب گريبانگير توريست ها مي گردد. انتقال بيماري معمولاً از طريق انسان- مواد غذائي- انسان صورت مي پذيرد. مهمترين ماده غذايي به عنوان منبع آلودگي عبارتند از سبزي هاي خام كه بيشتر به صورت سالاد تهيه و مصرف مي گردد.
علاوه بر آن غذاهاي آماده همراه با گوشت، شير، لبنيات، نان و شيريني نيز  مي توانند در انتقال بيماري مؤثر باشند. افراد آلوده، مقدار زياد باكتري را دفع مي نمايند و در اثر عدم رعايت موازين بهداشتي اغلب دست ها و البسه آنان آلوده مي باشد و بدين ترتيب هنگام تهيه مواد غذائي فوق و يا تماس با آنها آلودگي را منتقل نموده و مصرف كنندگان را در معرض خطر قرار مي دهند. با وجود اين كه بسياري از دام هاي جوان مثل بره و گوساله ها و نيز طيور داراي اين بيماري هستند ولي انتقال از طريق حيوانات به انسان مشاهده نشده است. اين بيماري بيشتر در نقاطي شايع مي باشد كه از نظر بهداشتي رعايت هاي ضروري انجام نمي پذيرد و در بين كشورهاي مختلف، در ممالك فقير و غيرپيشرفته فراوان تر است. استقرار EIEC در روده بيشتر به علت وجود (Adhesin) است كه در سطح خارجي باكتري قرار داشته و ايجاد چسبندگي ميكروب به سلول هاي ايپتل و پرزهاي روده را مي نمايد.
سير بيماري بستگي به نوع باكتري دارد. پنج تحت گروه اشريشيا كلي عامل اسهال در انسان شناخته شده است:
۱- تحت گروه اشريشيا كلي بيماري زاي روده اي EPEC (Enteropathogenic E.coli)
2- تحت گروه اشريشيا كلي توكسين زاي روده اي  ETEC (Enterotoxigenic E.coli)
3- تحت گروه اشريشيا كلي مهاجم روده اي  EIEC (Enteroinvasive E.coli)
4- تحت گروه اشريشيا كلي خون ريزي دهنده روده ايEHEC (E.haemorrhagic E.coli.)
5- تحت گروه اشريشيا كلي توده اي روده اي EAggEC (Enteroaggresive E.coli)
سروتيپ هاي بيماري زاي روده اي وارد سلول هاي Epithel روده بزرگ شده در آنجا تكثير پيدا نموده و ايجاد اسهال مي كنند. سروتيپ هاي توكسين زاي روده اي Enterotoxin ترشح نموده و ايجاد اسهال هاي شديد آبكي شبيه وبا مي نمايند. آنتروتوكسين مترشحه دو نوع مي باشد، يكي از پروتئين با وزن مولكولي بالا تشكيل گرديده و در حرارت c ْ۶۰+ درجه از بين مي رود و ديگري از پروتئين با وزن مولكولي پائين تشكيل شده و در مقابل حرارت مقاوم است و در پختن غذا از بين نمي رود. هر دو نوع بيماري كه در اثر دو گروه فوق ايجاد مي شوند، مي توانند توأماً و يا به تنهايي ايجاد شوند. دوره كمون بين ۶ الي ۳۶ ساعت مي باشد و دوران بيماري معمولاً بين ۲۴ ساعت تا دو سه روز به طول مي انجامد. ميزان مرگ و مير در نوزادان بسيار بالاست.
منبع اصلي اشريشيا كلي در محيط احتمالا مدفوع انسان هاي آلوده به عفونت مي باشد، ولي ممكن است حيوانات به عنوان مخزن (Reservoir) عمل نمايند. مدفوع و آب هاي تصفيه نشده بيشترين منابع آلودگي مواد غذايي به اين ميكروب است. در يك مورد همه گيري مسموميت با اشريشيا كلي در آمريكا علت بيماري مصرف پنير وارداتي از فرانسه بود كه كارخانه ي توليد كننده آن در سيستم

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ ] [ ۱۰:۰۳:۴۱ ] [ حميدي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی