در اين نوشتار، به بررسي به كارگيري كنترل عصبي- فازي با الگوريتم آموزش عاطفي براي كنترل بازوي انعطاف پذير Quanser پرداخته شده است. توصيف دقيق ديناميك سيستم بازوي انعطاف پذير به دليل ويژگي هاي مدل بازوي انعطاف پذير از جمله مدل غيرخطي، متغير با زمان و با مرتبه بالا(از نظر تئوري بي نهايت)، كار بسيار پيچيده اي است. به همين دليل كنترل كننده هايي كه طراحي آنها به صورت آزاد از مدل صورت مي گيرد، مي توانند گزينه مناسبي براي كنترل بازوي انعطاف پذير باشند تا با استفاده از بهترين دانش موجود بتوان با نا معيني هاي موجود در مدل ساده شده روبرو شد. از جمله روش هاي كنترلي آزاد از مدل روش هاي كنترل عصبي و فازي مي باشند. از اين ميان روش كنترل عصبي- فازي به دليل بهره گيري از ويژگي هاي قانونمند و مقاوم بودن كنترل فازي و ويژگي هاي نگاشت غير خطي، توانايي برخورد با عدم قطعيت ها و طبيعت تطبيقي كنترل عصبي، انتخاب شده است. از طرف ديگر، در كنترل كننده هاي فازي و عصبي- فازي نسبت به كنترل كننده هاي عصبي ميزان حساسيت به شرايط اوليه نيز كاهش مي يابد كه اين امر در پياده سازي كنترل كننده روي مدل واقعي بيشتر خود را نشان مي دهد. تحت عملگر بودن بازوي انعطاف پذير نيز يكي از دلايلي است كه انتخاب روش هاي كنترلي بهينه ساز را براي اين سيستم مناسب مي سازد. از آنجا كه الگوريتم هاي آموزش روش هاي هوشمند تطبيقي هم همواره در جهت بهينه كردن يك تابع هدف پيش مي روند، روش هاي هوشمند انتخاب مناسبي محسوب مي شوند. در اين تحقيق، الگوريتم آموزش عاطفي را انتخاب كرديم زيرا وقتي به دليل وجود عدم قطعيت ها و حجم محاسبات، يك تصميم گيري كاملا منطقي و مستدل غير ممكن مي شود، آنگاه مي توان از عواطف به عنوان يك روش تقريبي براي انتخاب تصميم مناسب استفاده كرد. در آموزش عاطفي، يك نسخه شناختي از آموزش تقويتي نشان داده مي شود كه در آن يك سيگنال نقاد به طور مداوم نتايج سيستمي را كه با فرمان كنترلي انتخاب شده كار مي كند، بر حسب معيار هاي عملكرد ارزيابي مي كند و وظيفه آموزش كنترل كننده را بر عهده دارد. با استفاده از الگوريتم آموزش عاطفي جهت تطبيق پارامتر هاي كنترل كننده عصبي- فازي، پارامتر هاي قابل تنظيم آن شامل مراكز دسته بخش تالي و مراكز دسته و انحراف معيار توابع گوسين در بخش مقدم از طريق اين الگوريتم آموزش داده شده و به صورت بهنگام به روز رساني مي شوند.
كلمات كليدي : بازوي انعطاف پذير، كنترل فازي- عصبي، آموزش عاطفي