مقالات
دانلود مقالات

 

 

دانشگاه آزاد اسلامي واحد دامغان

پايان نامه كشاورزي

با موضوع :

پسته يا طلاي سبز

 
تكه هايي از متن به عنوان نمونه :
چكيده :
در اين تحقيق به منظور ارزيابي وضعيت آلودگي ارقام پسته استان قزوين به قارچ آسپرژيلوس فلاووس، هشت رقم از ارقام پسته كه بيشترين سطح زير كشت را در استان دارند مورد بررسي قرار گرفت. برداشت نمونه­ها از مناطق پسته­كاري استان كه بيشتر در اطراف شهرستان­هاي قزوين و بويين­زهرا تمركز يافته، انجام گرفت. در اين تحقيق از ارقام بومي كال خندان، پسته قرمز، پسته سفيد و كله­بزي و ارقام غير­بومي اكبري، احمدآقايي، كله­قوچي و اوحدي نمونه­برداري شد. براي تهيه هر نمونه اصلي ۱۰ نمونه فرعي ۱ كيلويي برداشت گرديد، پس از اختلاط كامل نمونه­هاي فرعي با يك­ديگر نمونه­اي يكنواخت به وزن ۱ كيلوگرم به عنوان نمونه اصلي در نظر گرفته شد. جهت انجام اين تحقيق در تابستان و پاييز سال ۱۳۹۰ مجموعاً ۲۸ نمونه اصلي از ترمينال­هاي مكانيزه، نيمه­مكانيزه و سنتي تهيه شد. ۲۵۰ گرم از هر نمونه اصلي براي ارزيابي وضعيت آلودگي به آفلاتوكسين با بهره گرفتن از روش كروماتوگرافي مايع با كارايي بالا و خالص­سازي به وسيله ستون ايمونوافينيتي مورد استفاده قرار گرفت.
جهت تخمين ميزان آلودگي نمونه­هاي پسته به قارچ Aspergillus flavus از روش كشت رقتي Serial dilution استفاده شد. مغز آسياب شده نمونه­ها روي محيط كشت اختصاصيAFPA (Aspergillus flavus parasiticus agar ) كشت گرديد.۳ الي ۷ روز پس از كشت پرگنه­هاي قارچ آسپرژيلوس فلاووس شناسايي، شمارش و جداسازي گرديد. سپس مقايسه ميانگين تعداد كلني­ها در نمونه­هاي مختلف از طريق روش­هاي آماري انجام شد.
در اين تحقيق از ميان ۲۸ نمونه برداشت شده از استان قزوين در ۲ نمونه (۷%) آلودگي به توكسين رديابي شد و در ۲۶ نمونه ( ۹۳%) هيچ مقداري از توكسين رديابي نگرديد. بيشترين آلودگي به آفلاتوكسين به ميزان ۲۷/۲۷ پي پي بي و كمترين آلودگي به ميزان ۰۴/۳ پي پي بي اندازه ­گيري شد. همچنين بيشترين ميزان آلودگي به قارچ آسپرژيلوس فلاووس به ميزان ۳ كلني در هر گرم و كمترين ميزان آلودگي به قارچ آسپرژيلوس به ميزان صفر كلني در هر گرم بود.
همچنين در اين تحقيق اثر غلظت­هاي مختلف برخي تركيبات غيرشيميايي مثل نانو ذرات نقره و نيز فرآورده زيستي لاكتوپراكسيداز در كنترل قارچ آسپرژيلوس فلاووس در شرايط آزمايشگاهي مورد بررسي قرار گرفت. بررسي و ارزيابي آماري نتايج مشخص نمود بين غلظت ۳ در هزار تركيب زيستي Lactoperoxidase و شاهد تفاوت معني­داري وجود دارد و اين غلظت موجب پديد آمدن كاهشي معادل ۳۳.۷% در رشد قارچ A. flavus در شرايط آزمايشگاهي شده است. در آزمايشات صورت گرفته روي غلظت­هاي مختلف نانو ذرات نقره، نتايج ارزيابي­هاي آماري مشخص نمود بين تعدادي از غلظت­هاي استفاده شده و شاهد تفاوت معني­داري وجود دارد و غلظت ۲۰۰ پي پي ام نانوذرات نقره با كاهشي معادل ۵۵% در رشد قارچ A. flavus بيشترين تاثير را در مهار رشد قارچ در شرايط آزمايشگاهي داراست.
بررسي­هاي انجام شده در اين تحقيق تنها مشتمل بر جداسازي و سنجش ميزان آلودگي به توكسين در تعداد محدودي از نمونه­هاي پسته مربوط به مناطق مختلف استان قزوين مي­باشد و جهت حصول به نتايج دقيق و كامل­تر نياز به بررسي­هاي بيشتري است.
واژگان كليدي: استان قزوين، آسپرژيلوس فلاووس، آفلاتوكسين، HPLC، نانونقره، Lactoperoxidase
۱-۱مقدمه
پسته يكي از مهم­ترين محصولات كشاورزي كشور است كه از جنبه­ هاي مختلف اقتصادي، اجتماعي، زيست­محيطي و . اهميت بسيار زيادي دارد. حدود ۱۰% از درآمد غيرنفتي كشور به اين محصول كه به درستي طلاي سبز نام گرفته اختصاص يافته و بيش از ۱۵۰ هزار خانوار شهري و روستايي مستقيماً از اين محصول ارتزاق مي­ كنند. پسته به عنوان آخرين محصول قابل كشت در بسياري از عرصه­هاي كشت و زرع مطرح است و اين به اين معني است كه در صورت از ميان رفتن باغات پسته محصول ديگري در آن عرصه­ها قابل كشت نيست و در صورت وقوع اين اتفاق پيشرفت كوير و بيابان­زايي اجتناب­ناپذير است. بنابراين سعي و تلاش در جهت توسعه كشت و توليد و صادرات اين محصول و حفظ آن از عوامل خسارت­زا نه تنها موجب پديد آمدن منافع اقتصادي و مالي مي­گردد بلكه جلوگيري از گسترش بيابان­ها و كويرزدايي نيز در بحث توسعه كشت پسته بسيار با اهميت و قابل توجه است. بايد توجه داشت سعي در گسترش سطوح زيركشت و توليد پسته بدون لحاظ نمودن مسايل مرتبط با صادرات آن نتيجه مناسبي عايد بخش كشاورزي نخواهد كرد. حاصل صادرات محصول پسته به ساير كشور­هاي جهان ورود ساليانه حدود يك ميليارد دلار ارز به كشور است. اين مقدار ارز براي كشور ما كه داراي محدوديت­هاي بسياري در منابع ارزي است بسيار حياتي و با اهميت است. اين مساله باعث مي­شود تا تحقيقات در جنبه­ هاي مختلف توليد، فرآوري و صادرات اهميت پيدا كند. حضور در بازار جهاني تنها با داشتن مزيت نسبي در توليد امكان پذير است اما بقا در اين بازار پررقابت تنها در صورتي اتفاق مي­افتد كه استاندارد­هاي جهاني كه هر روز نسبت به قبل سختگيرانه­تر است مورد توجه و رعايت قرار گيرد. اين مساله ضرورت تحقيقات در حوزه فرآوري، بسته­بندي، انبارداري، صنايع تبديلي و بازاريابي پسته را آشكارتر مي­سازد(حكم­آبادي، ۱۳۹۰).
شايد بتوان ادعا نمود كه مهم­ترين معضل پيش روي صادرات پسته توليدي در كشور مسئله آلودگي به انواع آفلاتوكسين است. حد مجاز و استاندارد وجود آفلاتوكسين يكي از شاخص­هاي مهم جهت صدور پسته در تمامي دنياست و امروز محموله­هاي بسياري به دليل بالا بودن ميزان آلودگي به آفلاتوكسين مجوز ورود به بازارهاي جهاني را به دست نمي­آورند. تحقيقات انجام شده مشخص نموده طي سال هاي ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۶ علي­رغم افزايش صادرات پسته ايران ميزان صادرات پسته به كشور­هاي عضو اتحاديه اروپا به دليل وضعيت آلودگي پسته توليدي به آفلاتوكسين كاهش يافته است(عبدالهي­عزت­آبادي، ۱۳۸۹).
۱ – ۲كليات
پسته با نام علمي Pistacia vera L. در سال ۱۷۳۷ توسط لينه نام­گذاري شده است(شيباني و همكاران، ۱۳۷۴). جنس Pistacia به خانواده سماق(Anacardiaceae) تعلق داشته و گياهي بومي مناطق نيمه­گرمسيري است. خانواده (Anacardiaceae) مجموعاً از ۷۵ جنس و ۶۰۰ گونه تشكيل شده و گياهان شناخته شده­اي مانند، سماق(Rhus)، پر(Cotynus)، انبه(Magnifera) و بادام­هندي(Anacardium) وابسته به همين خانواده­اند كه در اغلب نقاط گرمسيري يافت مي­شوند(حكم­آبادي، ۱۳۹۰).
گياه پسته درختي است كه به گفته­اي بومي آسياي­مركزي و به گفته ديگر بومي آسياي­غربي و آسياي­صغير است. هم­اكنون گونه­هاي خودرويي از اين گياه در مناطق گرم وخشك با بارندگي كم و زمستان­هاي ملايم لبنان، فلسطين، ايران، عراق، تركيه، هند، جنوب اروپا و نواحي كويري آسياي­مركزي و آفريقاي­شمالي يافت مي­شود(فرگوسن، ۱۳۷۸).
در ميان گونه­هاي مختلف پسته گونهPistacia vera L. تنها گونه تجاري و قابل خوردن جنس Pistacia است كه از بين ۱۱ گونه ديگر اين جنس شناسايي شده است. مشخصه عمده تمامي اين ۱۱ گونه توليد ماده­اي به نام سقز (تربانتين) است (ابريشمي، ۱۳۷۳). در تفكيك گونه­ها از يك­ديگر خصوصيات برگ و ميوه و گل مدنظر قرار مي­گيرد. در بين گونه­هاي غير­خوراكي ارقامي وجود دارد كه به عنوان پايه براي پيوند پسته استفاده مي­شوند. پسته به دليل خوشمزه و مطبوع بودن از شناخته شده­ترين مغزهاي درختي در دنياست(حكم­آبادي، ۱۳۹۰).
قديمي­ترين اثري كه از پسته در جهان وجود دارد، قطعه چوب نيم­سوخته­اي مربوط به عصر حجر است كه در اطراف شهرستان فسا در استان فارس پيدا شده و هم­اكنون در موزه پاريس نگهداري مي­شود(موسسه تحقيقات پسته، ۱۳۸۳). جنگل­هاي وحشي و خودروي پسته در ناحيه شمال­شرقي ايران و نواحي هم مرز با تركمنستان و افغانستان سابقه­اي باستاني دارد و تصور مي­رود پسته حدود ۳ تا ۴ هزار سال قبل در ايران اهلي و مورد كشت و كار قرار گرفته است. اولين ارقام پسته شباهت زيادي به ارقام وحشي داشتند ولي كم كم بر اثر پيوند، جابجايي و توجه كشاورزان به درشتي ميوه­ها ارقام جديد به وجود آمده و بر اساس مكان و افراد نام­گذاري شده است. قديمي­ترين رقمي كه نام آن در كتب مربوط به ماقبل اسلام نيز ذكر شده رقم گرگاني است(پناهي و همكاران، ۱۳۸۱). برخي گسترش پسته در جهان را از ايران مي­دانند، بر اساس تحقيقات و مكتوبات بر تولد لوفر، ايران­شناس امريكايي نام درخت پسته در زبان­هاي يوناني، لاتين، عربي، تركي، روسي، ژاپني و بسياري از زبان­هاي اروپايي از نام پارسي اين درخت اقتباس شده است. در پارسي قديم اين درخت پيستاكو و در پارسي­ميانه يا پهلوي پيستاك ناميده مي­شده و اين لغات بعدها به پسته تبديل شده است(ابريشمي، ۱۳۷۳).
پسته اهلي (Pistacia vera L.) درختي خزان­كننده است و برگ­هاي آن اغلب دوتايي و داراي يك جوانه در كنار هر برگ است كه ابتدا به شكوفه و سپس به شاخه ميوه­دهنده در سال بعد تبديل مي­شود. به اين ترتيب ميوه­هاي پسته روي شاخه­هاي يكساله به طور جانبي رويت مي­شود. پسته از منظر گياه­شناسي جزء ميوه­هاي هسته­دار مانند هلو و زرد آلوست كه از سه لايه درون­بر، ميان­بر و برون­بر شامل: هسته، گوشت و پوست تشكيل شده اما قسمت خوراكي پسته مانند: بادام ، گردو، فندق و پكان برخلاف هسته­داران شناخته شده لايه درون­بر يا هسته است. پسته مانند خرما گياهي دو پايه است بدين معني كه گل­هاي نر و ماده روي پايه­ هاي جداگانه مي­رويد و توليد محصول به همراهي هر دو پايه با هم وابسته است. گل­هاي ماده در پسته خوشه­اي و فاقد گلبرگ و شهد (نكتار) است و بر عكس ساير گل­ها زنبور عسل و ساير حشرات گرده­افشان را به خود جلب نمي­كند در نتيجه وجود باد براي تلقيح گل­هاي ماده توسط گل­هاي نر ضروري است. گل ماده در پسته داراي يك تخمدان و يك تخمك است. برگ­ها در اين گياه از ۵ تا ۷ برگچه تشكيل شده و قطر تاج درخت حتي به ۱۰ متر نيز مي­رسد. سيستم ريشه پسته با تطبيق كامل با شرايط رويش گياه محوري و عمودي است و در اعماق زمين به جستجوي آب مي­­پردازد و به همين دليل تا مدت زيادي قادر به تحمل خشكي است. پسته علاوه برتحمل شرايط خشك تحمل بالايي در مقابل آب و خاك شور دارد. اين درخت مي ­تواند دماي ۴۵ درجه بالاي صفر و ۲۵ درجه زير صفر را نيز تحمل كند البته ميزان تحمل شرايط نامساعد به مرحله رشدي گياه وابسته است(فرگوسن، ۱۳۷۸).
جداول ۱ و ۲ شرايط بهينه، قابل­تحمل و نامناسب شاخص­هاي محيطي و كيفيت آب و خاك را براي پرورش پسته بيان مي­دارد(غيبي و جوادي خسرقي، ۱۳۸۴).
خاك به عنوان بستر رشد و نمو و آب به عنوان حلال و انتقال­دهنده تمام مواد و عناصر غذايي لازم جهت فتوسنتز به جز كربن از اساسي­ترين فاكتورهاي استقرار و رشد گياهان مي­باشد و توجه به اين نكته به علت تنوع بسيار در شرايط مرتبط با خاك و آب براي احداث باغ و كاشت پسته بسيار ضروري است. درخت پسته در خاك­هاي غني، شني لومي با عمق زياد و Ec آب و خاك مناسب محصول بالايي توليد مي­ كند، البته شرايط خوب آب و خاك تنها زماني كارايي دارد كه شرايط محيطي مناسبي نيز وجود داشته باشد. در هنگام نامناسب بودن شرايط محيطي و آب و خاكي علاوه بر كاهش توليد در واحد سطح، حساسيت به عوامل خسارت­زا نيز افزايش خواهد يافت. علاوه بر عوامل ذكر شده در فوق عوامل ديگري نيز بايد در بررسي­ها مدنظر قرار گيرد، وجود لايه سخت، قليايي بودن خاك، وجود لايه كاملاً شني زير لايه رسي و بالا بودن سطح ايستابي نيز از عوامل محدودكننده در كاشت پسته به شمار مي­روند و لازم است در صورتي كه عوامل محدودكننده قابل رفع باشد عمليات اصلاح انجام گيرد و در غير اين صورت از احداث باغ صرف­نظر گردد(غيبي و جوادي خسرقي، ۱۳۸۴).
پسته قبل از ۵ سالگي ميوه نوبرانه مي­دهد و در ۱۰ تا ۱۲ سالگي باردهي اقتصادي آن شروع خواهد شد. طول عمر طولاني اين درخت دليل خوبي بر مقاومت آن در مقابل شرايط نامناسب است (كهنسال ترين درخت پسته ثبت شده در ايران بر مزار احمد جامي در تربت جام هنوز پابرجاست). در ايران اين گياه از ارتفاع حداقل ۷۰۰ متر از سطح دريا در خراسان تا حداكثر۱۸۵۰ متر از سطح دريا در كرمان كاشت مي­شود اما اين ميزان در ساير نقاط كاشت پسته متفاوت خواهد بود مثلاً در كاليفرنيا اين درخت حداكثر در ارتفاع ۷۰۰ تا ۸۰۰ متر از سطح دريا كشت مي­شود تا نياز حرارتي براي رشد و نمو آن تامين گردد(فرگوسن، ۱۳۷۸).
۱ – ۳ اقتصاد پسته

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ ] [ ۰۱:۳۲:۲۸ ] [ حميدي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی