مقالات
دانلود مقالات

 

دانشگاه آزاد اسلامي واحد دامغان

پايان نامه جهت دريافت دانشنامه كارشناسي ارشد(M-Sc)

مهندسي توليدات گياهي – توليد محصولات باغي

عنوان:

مطالعه­ ي بعضي صفات زراعي و فيزيولوژيك و واكنش ارقام گلرنگ تحت شرايط تنش خشكي و مصرف كننده­ رشد سايكوسل

استاد راهنما :

دكتر جعفر مسعود سينكي

اساتيد مشاور:

دكتر بابك پاساري

 
تكه هايي از متن به عنوان نمونه :
    عنوان                                                                                                                                    صفحه
چكيده۱
فصل اول۲
مقدمه.۳
۱-۱ هدف تحقيق:۷
۱-۲ ضرورت تحقيق:.۷
۲- كليات.۸
۱-۲ گياه شناسي۸
۱-۳ زيستگاه۱۰
۱-۴ ارقام.۱۱
۱-۴-۱ مشخصات ژنوتيپ هاي گلرنگ پاييزه و بهاره۱۱
۱-۵ طول فصل رشد۱۱
۱-۶ نياز اكولوژيكي.۱۱
۱۰-۷ كشت۱۱
۱-۸ بيماري و آفات.۱۲
۱-۹ مراقبت و نگهداري۱۲
۱-۱۰ كود۱۲
۱-۱۱ برداشت محصول.۱۲
۱-۱۲تركيب شيميايي.۱۳
۱-۱۳ موارد مصرف و خواص طبي.۱۳
۱-۱۴-۱ مصارف ديگر گلرنگ۱۳
فصل دوم.۱۴
بررسي منابع۱۴
۲-۱ تعريف تنش.۱۵
۲-۱-۱ تنش فيزيولوژيكي.۱۶
۲-۱-۲عوامل تنش زا.۱۶
۲-۱-۳ اثرات مهم سازگاري و نا سازگاري عوامل تنش زا.۱۷
۲-۱-۴ مقاومت به تنش.۱۷
۲-۱-۵ تنش خشكي۱۸
۲-۲ نقش آب بر گياه. ۲۰
۲-۳ مشخصات و خصوصيات مناطق خشك و نيمه خشك.۲۱
۲-۴ خشكسالي.۲۲
۲-۵ سايكوسل۲۳
۲-۵-۱ تعريف سايكوسل۲۳
۲-۵-۲ بيوسنتز.۲۴
۲-۶ اثر تنش خشكي بر صفات مرفولوژيك۲۴
۲-۶-۱ ارتفاع۲۴
۲-۶-۲ اثر تنش خشكي بر عملكرد و اجزاي عملكرد.۲۵
۲-۶-۲-۱ تعداد غوزه در بوته، تعداد دانع در طبق۲۶
۲-۶-۲-۲ اثر تنش خشكي بر وزن هزار دانه.۲۸
۲-۷ اثر تنش خشكي بر محتواي نسبي آب برگ.۳۱
۲-۸ اثر تنش خشكي بر غلظت رنگيزه هاي گياهي .۳۳
۲-۹ اثر تنش خشكي بر غلظت پرولين۳۵
۲-۱۰ اثر سايكوسل بر صفات.۳۶
فصل سوم۴۰
مواد و روش ها۴۰
۳-۱ محل انجام تحقيق۵۰
۳-۲ مشخصات طرح.۵۰
۳-۳ مشخصات رقم مورد آزمايش۵۱
۳-۴ نمونه گيري زمين و آب آبياري۵۱
۳-۵ آماده سازي زمين.۵۲
۳-۶ عمليات داشت.۵۲
۳-۷ مبارزه با علف هرز.۵۳
۳-۸ اعمال تيمار.۵۳
۳-۸-۱ اعمال تيمارهاي كودي.۵۳
۳-۸-۲ اعمال تيمار هاي تنش قطع آب۵۳
۳-۹ برداشت.۵۴
۳-۹-۱ نحوه نمونه برداري و اندازه گيري.۵۴
۳-۱۰ سنجش صفات فيزيولوژيك و مورفولوژيك۵۴
۳-۱۰-۱ ارتفاع بوته.۵۴
۳-۱۰-۲ تعداد غوزه۵۴
۳-۱۰-۳ تعداد دانه در غوزه.۵۴
۳-۱۰-۴ تعداد شاخه فرعي در بوته.۵۴
۳-۱۰-۵ وزن هزار دانه۵۵
۳-۱۰-۶ محتوي رطوبت نسبي۵۵
۳-۱۰-۷ سنجش رنگريزه ها ۵۵
۳-۱۰-۸ تعيين روغن۵۶
۳-۱۰-۹ سنجش پرولين۵۷
۳-۱۰-۱۰ سنجش فعاليت آنزيم.۵۷
۳-۱۱ تجزيه داده ها ۵۷
۳-۱۱ تجزيه داده ها۵۸
فصل چهارم.۵۹
نتايج و بحث۵۹
۴-۱ محتوي نسبي آب برگ۶۰
۴-۲ درصد روغن۶۳
۴-۳ اسيدآمينه پرولين۶۶
۴-۴ آنزيم.۶۹
۴-۵ تعداد غوزه.۷۴
۴-۶ تعداد دانه.۷۸
۴-۷ تعداد شاخه جانبي.۸۲
۴-۸. وزن هزار دانه۸۶
۴-۹ ارتفاع نهايي.۸۸
۴-۱۰رنگيزه ها.۹۱
۴-۱۰- ۱كلروفيلa .91
۴-۱۰-۲ كلروفيلb .94
۴-۱۰-۳ كلروفيل كل.۹۸
۴-۱۰-۴ كارتنوئيد۱۰۰
۴-۱۰-۵ غلظت رنگيزه هاي گياهي. ۱۰۳
۴-۱۱ نتيجه گيري ۱۰۵
۴-۱۲ پيشنهادات.۱۰۶

  • چكيده

ميزان و نوع اسيد­هاي چرب غير اشباع اهميت بسزايي در كيفيت تغذيه‌اي روغن­هاي خوراكي دارند، روغن گلرنگ با بيش از ۸۰% اسيد چرب غير اشباع بسيار مورد توجه قرار گرفته است. كمبود نزولات جوي در كشور ايران در مقايسه با ميانگين جهاني از عوامل اصلي محدودكننده عملكرد گياهان مي­باشد. به منظور بررسي برخي خواص فيزيولوژيك و مورفولوژيك گياه گلرنگ تحت تنش­خشكي و محلول­پاشي سايكوسل در ارقام مختلف اين گياه آزمايشي با طرح پايه بلوك­هاي كامل تصادفي به صورت اسپيلت اسپيلت پلات در سه تكراردر سال ۹۱-۹۰ در مزرعه تحقيقاتي دانشگاه آزاد دامغان انجام ­شد. در اين آزمايش كرت اصلي سه تيمار آبياري (شاهد، تنش در ابتداي گلدهي، تنش در ابتداي دانه­بندي)، كرت فرعي دو رقم گلرنگ (محلي اصفهان، پديده )، و كرت فرعي-فرعي تيمار محلول­پاشي سايكوسل (بدون محلول­پاشي، محلول­پاشي) در نظر گرفته شد. نتايج نشان داد تنش در ابتداي گلدهي در مقايسه با تنش در ابتداي دانه_بندي داراي تاثير منفي بيشتري بر صفات مورد هندازگيري بوده است.طبق نتايج در بين تيمارهاي بيشترين محتوي رطوبت نسبي، درصد روغن دانه، فعاليت آنزيم پري كارتامين دكربوكسيلاز، ارتفاع گياه، تعداد غوزه، تعداد دانه، شاخه جانبي، وزن هزار دانه، رنگيزه­هاي گياهي در تيمار شاهد (آبياري كامل) بدست آمد، اما بيشترين مقدار پرولين مربوط به تيمار تحت تنش خشكي در ابتداي گلدهي بود و ساير صفات با افزايش شدت تنش خشكي كاهش پيدا كردند. در بين ارقام براي افزايش ساير خصوصيات رقم پديده به عنوان مناسب­ترين رقم شناخته شد ولي درصد روغن در رقم محلي­اصفهان داراي ميانگين بيشتري بود. در تيمارهاي محلول­پاشي سايكوسل ، همه صفات به غير از ارتفاع گياه را افزايش پيدا كرد و سايكوسل به عنوان تيمار محلول­پاشي مناسبي معرفي شد. بر اساس نتايج بدست آمده در اين آزمايش مي­توان بيان كرد، هر چند با كاهش ميزان آب مصرفي و به تبع آن بروز تنش خشكي از عملكرد گياه گلرنگ كاسته مي­شود، اما با مصرف برخي از تنظيم كننده­هاي رشد گياهي، بخصوص محلول­پاشي سايكوسل در بالاترين سطح تنش، مي­توان تا حدي از بروز اثرات سوء تنش خشكي بر عملكرد اين گياه كاست، لذا با توجه به اين كه بيشتر مناطق ايران از كم_آبي رنج مي_برند، استفاده از هورمون گياهي سايكوسل پيشنهاد مي­گردد، همچنين رقم پديده نسبت به رقم محلي اصفهان مقاومت بيشتري به شرايط تنش از خود نشان داد در نتيجه رقم پديده به عنوان بهترين رقم از جهت افزايش عملكرد گلرنگ در شرايط تنش خشكي پيشنهاد مي­گردد
كلمات كليدي: تنش خشكي، محلول­پاشي سايكوسل، گلرنگ، خصوصيات مورفولوژيك، خصوصيات فيزيولوژيك
۱- مقدمه:
افزايش روز افزون جمعيت و نياز به عملكرد گياهان­زراعي به منظور تأمين مواد­غذايي از­جمله برنامه ­هاي وسيع و دامنه­داري است كه پژوهشگران را برآن داشته كه در اين زمينه پژوهش­هاي جديدي را دنبال نمايند اين بدان­معني است كه توليد غذا بايد دائماً افزايش يابد به طوري كه از كمبود­هاي غذايي در بسياري از نقاط جهان جلوگيري شود (زار عيان، ۱۳۸۰).
بخش عمده­ي مساحت ايران از نظر اقليمي جزء مناطق خشك ونيمه­خشك محسوب مي­گردد. از خصوصيات اين مناطق تبخير زياد و نزولات اندك و پراكنده است. رشد و نمو گياهان تحت­تأثير عوامل محيطي مي­باشد، چنانچه ميزان عواملي چون حرارت، رطوبت و در محيط نا­مناسب باشد سبب ايجاد فشار يا تنش در گياه و اجزاي آن مي­شود (سرمدنيا و كوچكي، ۱۳۶۹).
از طرفي خشكي از مهم­ترين عوامل محدود­كننده­ رشد گياهان در سراسر جهان و شايع­ترين تنش محيطي است كه تقريباً توليد ۲۵ درصد اراضي جهان را محدود ساخته­است(حبيبي و همكاران، ۱۳۷۲). با توجه به وجود اين بحران مناطق خشك، انتخاب گياهان سازگار به اين شرايط از اهميت ويژه­اي برخوردار­است كه لازمه­ي آن كاشت گياهان مقاوم به خشكي و نياز آبي كم مي­باشد (حبيبي و همكاران، ۱۳۷۲).
گياهان روغني از نظر تامين انرژي مورد نياز انسان و دام، از جايگاه ويژه­اي در بين محصولات زراعي برخوردارند و يكي از با ارزش­ترين محصولات بخش كشاورزي محسوب مي­شوند. از اين رو، كاشت دانه­هاي روغني از گذشته­هاي دور بخش مهمي از كشاورزي كشور­هاي شرقي را تشكيل داده و برخي از آن­ها جزو اقلام صادراتي عمده­ي اين كشور­ها محسوب مي­شوند )وايس، ۱۳۷۰).
با توجه به تنوع آب و هوايي در ايران امكان كشت بسياري از دانه­هاي روغني با كيفيت خوب و ارزش اقتصادي بالا وجود­دارد كه يكي از اين گياهان گلرنگ مي­باشد (ناصري و همكاران، ۱۳۸۹.، فيروزه و همكاران، ۱۳۸۵). متوسط عملكرد گلرنگ در ايران حدود ۷۰۰ كيلوگرم در هكتار مي­باشد، كه نزديك به متوسط جهاني است (فروزان، ۱۳۷۸).
از طر في با توجه به اهميت زيادي كه اسيد­هاي چرب غير­اشباع در كيفيت تغذيه‌اي روغن دارند، روغن گلرنگ با بيش از ۸۰ درصد اسيد­چرب غير­اشباع بسيار مورد توجه قرار گرفته است (Zhu et al., 2003; Isah et al., 2007; Sato et al., 2005). همچنين، بومي بودن كليه ارقام آن و داشتن روغن ۳۶ درصد در دانه از ويژگي­هاي منحصر به فرد اين روغن است (آلياري و شكاري، ۱۳۷۹).
گياهان دارويي از ارزش و اهميت خاصي در تأمين بهداشت و سلامتي جوامع هم به لحاظ درمان و هم پيشگيري از بيماريها برخوردار بوده و هستند (ابراهيم­پور و عيدي­زاده، ۱۳۸۸).
. اين بخش از منابع طبيعي قدمتي همپاي بشر داشته و يكي از مهمترين منابع تأمين غذايي و دارويي بشر در طول نسلها بوده اند. (از نقطه نظر تاريخي، گياهان اهميت فراواني در توسعه جوامع داشته اند و تحقيقات وسيعي براي يافتن فرآورده ها و مواد طبيعي دارويي گياهي در طول تاريخ انجام شده است اما نكته حائز اهميت اينجاست كه تنها كمتر از ۱۰ درصد از مجموع ۲۵۰۰۰۰ گونه

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ ] [ ۰۳:۰۳:۲۸ ] [ حميدي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی