مقالات
دانلود مقالات

انشگاه آزاد اسلامي

واحد دامغان

گروه حقوق

پايان‌ نامه براي دريافت درجه كارشناسي‌ ارشد “MA”

گرايش تحصيلي: حقوق جزا و جرم شناسي

عنوان:

مطالعه تطبيقي شهادت شهود در حقوق كيفري ايران و فقه اماميه

استاد راهنما:

دكتر محمود مجيدي

استاد مشاور:

دكتر سعيد حسني

تكه هايي از متن به عنوان نمونه :

فهرست مطالب :

 

چكيده. ۱

مقدمه. ۲

الف :ضرورت تحقيق . ۲

ب: اهداف تحقيق ۲

ج:پرسشهاي تحقيق ۲

د: فرضيه هاي تحقيق . ۳

و: سازماندهي تحقيق ۳

فصل نخست : مفاهيم ، مباني و درآمدي بر مختصات شهادت شهود ۴

مبحث نخست: مفاهيم ومباني . ۵

گفتار نخست : واژه شناسي . ۶

الف: واژگان اصلي . ۶

۱-شهادت . ۶

۲-شاهد ۱۳

۳-بينه . ۱۴

ب: واژگان مهم و مرتبط ۱۷

۱-جرح. ۱۷

۲-تعديل . ۲۱

۳-رجوع از شهادت ۲۱

گفتار دوم : مباني . ۲۵

الف: مباني شرعي ۲۵

۱-آيات ۲۵

۲-روايات . ۲۷

۳-ديدگاه هاي فقهي . ۲۹

ب: مباني قانوني ۲۹

۱-در دوران قبل انقلاب . ۲۹

۲-دوران پس از انقلاب . ۳۲

مبحث دوم : درآمدي بر مختصات شهادت شهود ۵۱

الف: موضوع شهادت . ۵۲

ب: ارزش شهادت . ۶۰

گفتار دوم : قدرت اثباتي شهادت ۶۱

گفتار سوم: اقسام شهادت شهود ۶۹

فصل دوم : شرايط اعتبار شهادت ، جرح و تعديل و درآمدي بر مسئوليت هاي شهود . ۱۰۵

مبحث نخست : شرايط اعتبار شهادت ۱۰۶

گفتار نخست : شرايط شاهد . ۱۰۶

الف: شرايط ايجابي ۱۰۶

۱-بلوغ ۱۰۷

۲-عقل. ۱۰۸

۳-ايمان. ۱۰۹

۴-طهارت ۱۱۲

۵-عدالت. ۱۱۲

ب: شرايط سلبي ۱۱۳

۱-عدم وجود نفع شخصي۱۱۵

۲-عدم وجود عداوت شخصي.۱۱۵.

۳-عدم اشتغال به تكدي گري و ولگردي.۱۱۵.

گفتار دوم : شرايط شهادت . ۱۱۷

الف: مطابقت شهادت با دعوي ۱۱۷

ب: موافقت معنوي . ۱۱۸

ج: دانستن قطع و يقين ۱۲۰

مبحث دوم : جرح و تعديل شهود ۱۲۲

گفتار نخست : جرح شهود ۱۲۳

الف: آئين جرح ۱۲۳

ب: زمان جرح ۱۲۳

گفتار دوم: تعديل شهود. ۱۲۳

مبحث سوم : مسئوليت كيفري و مدني شهود. ۱۲۶

گفتار نخست : مسئوليت كيفري شهود . ۱۲۷

الف: اركان متشكله جرم گواهي كذب. ۱۲۷

۱-ركن قانوني . ۱۲۹

۲-ركن مادي . ۱۲۹

۳-ركن رواني. ۱۳۰

ب: مجازات مربوطه ۱۳۰

گفتار دوم : مسئوليت مدني شهود. ۱۳۰

نتيجه گيري ۱۳۴

پيشنهادات ۱۳۵

منابع ۱۳۶

چكيده:

از آن‍ج‍اي‍ي‌ ك‍ه‌ ان‍س‍ان‍ه‍ا م‍م‍ك‍ن‌ اس‍ت‌، در ج‍ري‍ان‌ زن‍دگ‍ي‌ اج‍ت‍م‍اع‍ي‌ خ‍ود ب‍ر س‍ر ح‍ق‍وق‌ و م‍ن‍اف‍ع‍ي‌ ك‍ه‌ دارن‍د، گ‍اه‍ي‌ اوق‍ات‌ ب‍ه‌ ع‍ل‍ل‌ م‍خ‍ت‍ل‍ف‌ در اس‍ت‍ف‍اده‌ از ح‍ق‍وق‌ م‍ورد ن‍ظر ب‍ا ي‍ك‍دي‍گ‍ر دچ‍ار اخ‍ت‍لاف‌ و م‍ش‍ك‍ل‌ ش‍ون‍د، ب‍ن‍اب‍راي‍ن‌ لازم‌ اس‍ت‌ ك‍ه‌ در ص‍دد اح‍ق‍اق‌ ح‍ق‌ و اث‍ب‍ات‌ دع‍وي‌ م‍ورد ادع‍اي‌ خ‍ود ب‍رآي‍ن‍د. ي‍ك‍ي‌ از م‍ه‍م‍ت‍ري‍ن‌ ع‍وام‍ل‌ اح‍ق‍اق‌ ح‍ق‌ و اج‍راي‌ ع‍دال‍ت‌ از دي‍رب‍از ص‍لاح‍ي‍ت‌ و ع‍ل‍م‌ ق‍اض‍ي‌ ب‍ه‌ م‍ع‍ن‍اي‌ ع‍ام‌ ك‍ل‍م‍ه‌ ب‍وده‌ اس‍ت‌، ل‍ي‍ك‍ن‌ ص‍رف‌ ن‍ظر از اي‍ن‌ ع‍ام‍ل‌ م‍ه‍م‌، ع‍وام‍ل‌ م‍ه‍م‌ و م‍وث‍ر دي‍گ‍ري‌ وج‍ود دارن‍د ك‍ه‌ از آن‍ه‍ا به ع‍ن‍وان دل‍ي‍ل‌ ي‍ا ادل‍ه‌اي‌ اث‍ب‍ات‌ دع‍وي‌ ن‍ام‌ ب‍رده‌ م‍ي‌ش‍ود ك‍ه‌ ب‍ه‌ م‍وج‍ب‌ م‍اده‌ ۱۲۵۸ ق‍ان‍ون‌ م‍دن‍ي‌ اي‍ران‌ ب‍دي‍ن‌ ق‍رار اس‍ت‌: ۱- اق‍رار ۲- اس‍ن‍اد ك‍ت‍ب‍ي‌ ۳- ش‍ه‍ادت‌ ۴- ام‍ارات‌ ۵- ق‍س‍م‌

ش‍ه‍ادت‌ ب‍ع‍ن‍وان‌ ي‍ك‍ي‌ از ق‍دي‍م‍ي‌ت‍ري‍ن‌ و در ع‍ي‍ن‌ ح‍ال‌ از م‍ه‍م‍ت‍ري‍ن‌ وس‍اي‍ل‌ و ادل‍ه‌ اث‍ب‍ات‌ دع‍وي‌ م‍ي‌ب‍اش‍د ك‍ه‌ از ن‍ظر ف‍ق‍ه‍ا، ع‍ب‍ارت‌ از ه‍م‍ان‌ اع‍لام‌ و اخ‍ب‍ار اس‍ت‌ ك‍ه‌ در آن‌ ق‍طع‌ و ي‍ق‍ي‍ن‌ ش‍رط ش‍ده‌ اس‍ت‌ و ش‍ه‍ادت‌ گ‍اه‍ي‌ ب‍ه‌ م‍ع‍ن‍اي‌ ت‍ح‍م‍ل‌ ش‍ه‍ادت‌، ي‍ع‍ن‍ي‌ گ‍واه‌ ش‍دن‌ و گ‍اه‍ي‌ ب‍ه‌ م‍ع‍ن‍اي‌ اداي‌ ش‍ه‍ادت‌، ي‍ع‍ن‍ي‌ گ‍واه‍ي‌ دادن‌ اس‍ت‌.

ش‍ه‍ادت‌ ب‍راي‌ اي‍ن‍ك‍ه‌ داراي‌ ارزش‌ اث‍ب‍ات‍ي‌ در دع‍اوي‌ ب‍اش‍د ب‍اي‍س‍ت‍ي‌ داراي‌ ش‍راي‍ط لازم‌ ب‍اش‍د ك‍ه‌ اي‍ن‌ ش‍راي‍ط ع‍ب‍ارت‍ن‍د از ص‍ف‍ات‌ ش‍اه‍د از ق‍ب‍ي‍ل‌ ب‍ل‍وغ‌، ع‍ق‍ل‌، ع‍دال‍ت‌، اي‍م‍ان‌، طه‍ارت‌ م‍ول‍د و م‍ب‍ري‌ ب‍ودن‌ از ت‍ه‍م‍ت‌ و ه‍م‍چ‍ن‍ي‍ن‌ ش‍ه‍ادت‌ ب‍اي‍د از روي‌ ق‍طع‌ و ي‍ق‍ي‍ن‌ ب‍اش‍د، م‍طاب‍ق‍ت‌ ب‍ا دع‍وي‌ داش‍ت‍ه‌ ب‍اش‍د و ش‍ه‍ادت‌ ش‍ه‍ود ب‍اي‍د م‍ف‍ادا م‍ت‍ح‍د و در م‍ع‍ن‍ا ب‍ا ه‍م‌ م‍واف‍ق‌ ب‍اش‍ن‍د ه‍ر چ‍ن‍د ك‍ه‌ در ل‍ف‍ظ م‍خ‍ال‍ف‌ ه‍م‌ ب‍اش‍ن‍د ب‍ر خ‍لاف‌ ح‍ق‍وق‌ اس‍لام‌ (ف‍ق‍ه‌ ام‍ام‍ي‍ه‌) در ح‍ق‍وق‌ م‍دن‍ي‌ اي‍ران‌ در م‍اده‌ ۴۲۴ ق‍ان‍ون‌ آي‍ي‍ن‌ دادرس‍ي‌ م‍دن‍ي‌ ت‍ش‍خ‍ي‍ص‌ درج‍ه‌ ارزش‌ اث‍ب‍ات‍ي‌ ش‍ه‍ادت‌ و ت‍اث‍ي‍ر آن‌ در اث‍ب‍ات‌ دع‍اوي‌ ب‍ه‌ ن‍ظر ش‍خ‍ص‌ ق‍اض‍ي‌ واگ‍ذار ش‍ده‌ اس‍ت‌، در ح‍ال‍ي‌ ك‍ه‌ در ح‍ق‍وق‌ اس‍لام‌ (ف‍ق‍ه‌ ام‍ام‍ي‍ه‌) ق‍اض‍ي‌ ب‍اي‍س‍ت‍ي‌ ب‍راس‍اس‌ ش‍ه‍ادت‌ ش‍ه‍ود م‍ب‍ادرت‌ ب‍ه‌ اص‍دار راي‌ ن‍م‍اي‍د.

ارزش‌ اث‍ب‍ات‍ي‌ ش‍ه‍ادت‌ شه‍ود در ح‍ق‍وق‌ اس‍لام‌ (ف‍ق‍ه‌ ام‍ام‍ي‍ه‌) ب‍ر خ‍لاف‌ ح‍ق‍وق‌ ‌ اي‍ران‌ ب‍ا ت‍ع‍داد ش‍ه‍ود م‍ع‍ي‍ن‌ در ت‍م‍ام‍ي‌ دع‍اوي‌ ح‍ق‍وق‍ي‌ داراي‌ ارزش‌ ن‍ام‍ح‍دودي‌ اس‍ت.‌ در ف‍ق‍ه‌ ام‍ام‍ي‍ه‌چ‍ن‍ان‍چ‍ه‌ ش‍ه‍ود از ش‍ه‍ادت‌ خ‍ود پ‍ي‍ش‌ از ص‍دور ح‍ك‍م‌ و ي‍ا ب‍ع‍د از ص‍دور ح‍ك‍م‌ رج‍وع‌ ن‍م‍اي‍ن‍د، ب‍ر ه‍ر ك‍دام‌ از م‍وارد م‍ذك‍ور، آث‍اري‌ خ‍اص‌ م‍ت‍رت‍ب‌ اس‍ت‌ و م‍س‍ئ‍ول‍ي‍ت‌ ش‍ه‍ود در ه‍ر م‍ورد م‍ت‍ف‍اوت‌ اس‍ت‌، در ح‍ال‍ي‌ ك‍ه‌ در ح‍ق‍وق‌ م‍دن‍ي‌ اي‍ران‌ ب‍ه‌ اي‍ن‌ ك‍ي‍ف‍ي‍ت‌ و ب‍ه‌ طور ت‍ف‍ص‍ي‍ل‍ي‌ اش‍اره‌اي‌ ن‍ش‍ده‌ اس‍ت‌. ه‍دف‌ ن‍ه‍اي‍ي‌ و اص‍ل‍ي‌ اي‍ن‌ پ‍اي‍ان‌ ن‍ام‍ه‌ اي‍ن‌ اس‍ت‌ ك‍ه‌ ارزش‌ اث‍ب‍ات‍ي‌ ش‍ه‍ادت‌ ش‍ه‍ود را در اث‍ب‍ات‌ دع‍اوي‌ از ن‍ظر ح‍ق‍وق‌ اس‍لام‌ و ح‍ق‍وق‌ ‌ اي‍ران‌ مورد ب‍ح‍ث‌ و ب‍ررس‍ي‌ ق‍رار ده‍د.

كليد واژه ها: شهادت- شهود- شاهد- فقه- قانون

مقدمه :

الف- ضرورت تحقيق

ارزش و اهميت شهادت به عنوان يكي از ادله‌ي اثبات دعاوي محاكم تمامي كشورها پذيرفته شده و اهميت آن بر هيچكس پوشيده نيست از آنجايي كه امروزه در محاكم ايران مشاهده مي‌گردد كه بعضا پرونده‌هاي زيادي به استناد شهادت شهود منتهي به صدور راي گرديده است لذا ضروري است در اين خصوص يك كار تحقيقي و پژوهشي انجام گيرد چرا كه اگر نتوان به درستي در خصوص جايگاه شهادت و ارزش آن در اثبات دعاوي بررسي نمود چه بسا آثار زيان بار و جبران ناپذيري به افراد دعوي و در نهايت به كل جامعه وارد خواهد شد . مشاهده مي‌گردد كه بعضا در محاكم كشور ما بسياري از رسيدگي‌ها بدون دقت و بررسي لازم و فقط جهت مختومه نمودن پرونده و فراغت از دادرسي و به استناد شهادت شهود منجر به صدور راي مي‌نمايند . پس به نظر مي‌رسد اگر در اين زمينه غفلت صورت گيرد بسياري از پرونده‌ها بدون اينكه احقاق حق گردد مختومه خواهد شد .

ب- اهداف تحقيق

هدف از تحقيق بررسي تطبيقي شهادت شهود در حقوق كيفري ايران و فقه اماميه مي‌باشد در اين تحقيق تفاوت‌ها و وجوه تشابه شهادت شهود در فقه و حقوق كيفري ايران مورد بررسي قرار مي‌گيرد . و ديدگاه‌هاي مختلف فقهي و قوانين مختلف بررسي مي‌گردد .

ج- پرسش‌هاي تحقيق

پرسش‌هايي كه در اين تحقيق مي‌توان به آن اشاره نمود :

۱-آيا شهادت شهود به عنوان يكي از ادله اثبات دعوا طريقيت دارد يا موضوعيت دارد ؟

۲-آيا شهادت كتبي حجيت شرعي و يا اعتبار قانوني دارد ؟

د- فرضيه‌هاي تحقيق

فرضيه هايي كه در اين تحقيق مي توان به آن اشاره نمود :

۱-در حقوقي كيفري كشور ايران شهادت شهود طريقيت دارد و اعتبار آن به نظر قاضي واگذار گرديده است .

۲-در خصوص شهادت كتبي (كتابت) در بين فقها و حقوقدانان اختلاف نظر وجود دارد.

و- سازماندهي تحقيق

اين پايان نامه از مقدمه و دو فصل مجزا تشكيل شده است كه فصل نخست شامل دو مبحث مي‌باشد مبحث نخست شامل مفاهيم و مباني و درآمدي بر مختصات شهادت شهود مي‌باشد كه واژگان اصلي و واژگان مهم و مرتبط با آن تعريف مي‌گردد . و مباني شرعي و قانوني و تاريخي شهادت شهود در اين فصل مورد بررسي قرار مي‌گيرد . و فصل دوم شامل شرايط اعتبار جرح و تعديل و درآمدي بر مسئوليت‌هاي شهود مي‌باشد . كه در آن به شرايط اعتبار شهادت كه شرايط ايجابي و سلبي مي‌باشد و شرايط شاهد و جرح و تعديل شهود پرداخته مي‌شود . و مبحث سوم آن به مسئوليت‌هاي كيفري و مدني شهود پرداخته مي‌شود . و در پايان نتيجه گيري از پايان نامه و پيشنهادات ارائه مي‌گردد .

تعداد صفحه :۱۴۸

قيمت : 14700 تومان

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ ] [ ۰۳:۰۹:۱۲ ] [ حميدي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی