تكه هايي از متن به عنوان نمونه :
چكيده
مقدمه و هدف: بازتثبيت حافظه فرايندي است كه به دنبال يادآوري و فعالسازي حافظههاي ثبت شده قبلي اتفاق ميافتد. فرايند بازتثبيت فرصت دستكاري كردن حافظه را بعد از شكل گيري ارائه ميدهد و شايد به اين صورت وسيله درماني براي درمان حافظههاي به زور وارد شده كه وابسته به بيماريهاي استرسي بعد از تروما (Post-traumatic stress disorders, PTSD) است، فراهم شود. مطالعات قبلي نشان دادهاند، كه تزريق سيستميك آنتاگونيستهاي گيرندههاي بتاآدرنرژيك باعث كاهش بازتثبيت حافظه ترس در رت ميگردد. هدف مطالعه حاضر بررسي اثر پروپرانولول به عنوان يك آنتاگونيست گيرنده بتا آدرنرژيك بر بازتثبيت حافظه ترس در رت با در نظر گرفتن شدت و سن حافظه ميباشد.
مواد و روشها: در اين مطالعه از ۱۶۰ سر موشهاي نر سفيد آزمايشگاهي از نژاد Wistar با وزن ۳۰۰-۲۵۰ گرم استفاده شد. همه موشها داخل Fear conditioning system آموزش ديدند، كه براي ايجاد حافظه ضعيف از ۲ شوك ۱ ميلي آمپري و براي ايجاد حافظه قوي از ۵ شوك ۱ ميلي آمپري استفاده شد. سپس در گروههايي كه حافظه نزديك آنها بررسي شد ۲۴ ساعت بعد از بهخاطرآوري به مدت ۴ روز متوالي تست انجام شد، و در گروههاي حافظه دور ۳۶ روز بعد از بهخاطرآوري تستها انجام شد.
نتايج: يافته هاي ما نشان دادند كه، تزريق سيستميك پروپرانولول سبب آسيب بازتثبيت حافظه ترس نزديك و دور صرف نظر از شدت آنها ميگردد.
نتيجه گيري: اين يافتهها نشان دادند كه گيرندههاي بتا آدرنرژيك در بازتثبيت حافظه ترس نزديك و دور ، نقش مهمي را ايفا مي كنند.
واژههاي كليدي: بازتثبيت حافظه، پروپرانولول، حافظه نزديك، حافظه دور، حافظه قوي، حافظه ضعيف
۱-۱- مقدمه
توانايي مغز جهت حفظ و بهخاطرآوري اطلاعات حافظه ناميده ميشود. پردازش حافظه در چند مرحله صورت ميگيرد كه عبارتنداز: نخست فاز كدگذاري (Encoding phase) يا اكتساب اطلاعات ((Acquisition، تثبيت ((Consolidation و بهخاطرآوري (Retrieval). به دنبال بهخاطرآوري دو وضعيت متضاد اتفاق خواهد افتاد، تثبيت مجدد يا بازتثبيت (Reconsolidation) و يا خاموشي Extinction)). بازتثبيت حافظه فرايندي است كه به دنبال يادآوري و فعالسازي حافظههاي ثبتشده قبلي اتفاق ميافتد (۵۱ ، ۹).
بازتثبيت يك ،فرايند بنيادي است. بعضي از پارامترهاي آزمايشگاهي ميتوانند مانع از ظاهر شدن بازتثبيت شوند كه به آنها عوامل مرزي مي گويند. محققان نشان دادهاند كه حافظه قوي در رتها ابتدا در مقابل بازتثبيت مقاومت مي كنند ولي بعد از زمان كافي متحمل بازتثبيت ميشوند كه اين قضيه نشان دهندهي اين مطلب است كه وضعيت مرزي مي تواند ناپايدار باشد.
در طي سالهاي اخير مطالعات زيادي در زمينه حافظه و يادگيري انجام شدهاست و به كمك نتايج حاصل از آنها قسمتهاي مختلف مغز كه در اين رابطه دخيل هستند، شناسايي شده اند. آميگدال از جملهي اين مناطق است كه در تعامل با هيپوكمپ و شكنج دندانهاي بر حافظه مؤثر است. بررسيهاي آسيبشناسي، الكترو فيزيولوژي، فارماكولوژي و تصويربرداري نشان ميدهد كه آميگدال نقش مهمي در اكتساب و تثبيت يادگيري و حافظه دارد. اثرات تركيبات شيميايي و هورمونهاي محيطي از قبيل گلوكوكورتيكوئيدها و كاتكولآمينها (اپينفرين و نوراپينفرين) از طريق آميگدال وساطت ميشود (۱۶). نشان دادهشدهاست كه افزايش رهايش اپينفرين و نوراپينفرين در طي استرس از غده فوق كليوي از طريق مسير منزوي Nucleus of Salitary Tract (NTS) ، در بصل- النخاع، سبب افزايش حافظه ميشود. .نورونهاي آدرنرژيك اين مسير به طور مستقيم با آميگدال در تماس هستند.