زمينه و هدف: جو اخلاقي محيط كاري بيمارستان، علاوه بر تاثير بر كيفيت مراقبتهاي ارائه شده توسط پرسنل، در رضايت شغلي آنها نيز موثر است. از طرفي جو حاكم بر محيطهاي باليني، از عوامل موثر بر كيفيت آموزش باليني و نگرش دانشجويان به رشته تحصيلي خود نيز گزارش شده است. به دليل عدم وجود مطالعهاي در مورد تاثير جو اخلاقي اتاقهاي عمل بر رضايت شغلي پرسنل آن و همچنين تاثير چنين جوي بر نگرش دانشجويان اتاق عمل به رشته تحصيلي خود، مطالعه حاضر در بيمارستانهاي آموزشي تبريز انجام گرفت.
روش كار: مطالعه حاضر از نوع توصيفي ميباشد كه به صورت مقطعي در سال 1393، بر روي دانشجويان اتاق عمل و پرسنل اتاق عمل بيمارستانهاي آموزشي وابسته به دانشگاه علوم پزشكي تبريز انجام گرفته است. به علت محدود بودن تعداد پرسنل (تقريبا 200 نفر) و دانشجويان (تقريبا 120 نفر)، تمامي اين افراد وارد پژوهش شدند. ابزارهاي مورد استفاده، فرم مشخصات فردي- اجتماعي و پرسشنامههاي جو اخلاقي بيمارستاني اولسون و رضايت شغلي مينهسوتا و نگرش تحصيلي دانشجويان ميباشد. براي تجزيه و تحليل دادهها از روشهاي آمار توصيفي و استنباطي شامل ضريب همبستگي رتبهاي اسپيرمن و آزمون كاي- دو، تحت نرمافزار آماري SPSS18 استفاده شد.
يافتهها: نتايج نشان داد كه 78 درصد پرسنل مورد مطالعه زن و 3/75 درصد متاهل بوده و در طيف سني 22 تا 56 سال با ميانگين و انحراف معيار 98/6±54/34 قرار داشتند. در مورد دانشجويان نيز، 4/61 درصد مونث و 8/86 درصد مجرد بوده و ميانگين سني آنها 87/20 بود. طبق نتايج بدست آمده، 9/64 درصد دانشجويان و 1/58 درصد پرسنل ديدگاه منفي به جو اخلاقي حاكم در اتاقهاي عمل داشتند. همچنين، 4/48 درصد پرسنل رضايت شغلي متوسطي داشتند و 8/51 درصد دانشجويان نيز نگرش مثبت به رشته تحصيلي خود داشتند. بر طبق نتايج، ارتباط معنيداري بين جو اخلاقي با رضايت شغلي پرسنل (93/0r= ،001/0 P≤) و بين جو اخلاقي با نگرش دانشجويان اتاق عمل به رشته تحصيليشان يافت شد (56/0r= ،001/0 P≤).
نتيجهگيري: با وجود جو اخلاقي منفي اتاقهاي عمل از ديدگاه پرسنل و دانشجويان، اكثريت پرسنل رضايت شغلي متوسط و اكثريت دانشجويان نگرش مثبتي به رشته خود داشتند. اما با توجه به ارتباط مستقيم جو اخلاقي با رضايت شغلي پرسنل و نگرش دانشجويان اتاق عمل به رشته تحصيلي خود، ضروري است كه مسئولين بيمارستانها استراتژيهايي را به منظور بهبود جو اخلاقي اتاقهاي عمل و بالا بردن رضايت شغلي پرسنل آن به كار گيرند. همچنين، ميتوان با بهبود جو اخلاقي اتاقهاي عمل و بهتر كردن نگرش دانشجويان به رشته خود، آينده شغلي آنها را نيز در اين رشته تضمين كرد.
واژههاي كليدي: جو اخلاقي، رضايت شغلي، نگرش، پرسنل اتاق عمل، دانشجويان اتاق عمل، رشته تحصيلي.