موضوع پايان نامه :
بررسي تحليل كلام
بررسي، شناخت و تبيين زبان بعنوان پديده اي پيچيده، زنده، زاياو در حال تحول و چگونگي درك ويژگي هاي اين پديده نيازمند رويكردي جزء نگر و ژرف كاوي در
فصل اول: كليات تحقيق
۱-۱- مقدمه
در اين فصل به بيان ويژگيها و اصول مورد نياز يك تحقيق علمي از قبيل طرح مسئله و بيان سئولات تحقيق، فرضيهها، اهميت و ضرورت موضوع تحقيق، اهداف و كاربردهاي آن، روش شناسي و محدوديت هاي تحقيق پرداخته خواهد شد.
۲-۱- طرح مسئله و بيان سئوالات تحقيق:
همه محققان علاقه مند به بحث تحليل كلام در جستجوي يافتن پاسخ به اين سئوال هستند كه كلام يا متن چگونه توليدوتحليل مي گردد؟
آيا موقعيت و جهان پيرامون متن است كه معني را تعيين مي كند يا خود متن به تنهايي ميتواند نمايانگر معني باشد؟
چه ويژگيهايي در تشكيل يك متن يا كلام لازم است؟
در اين ميان تفاوتهاي كلامي ناشي از تفاوتها فرهنگي، اجتماعي و جغرافيايي موجود در گونه هاي زباني و زبانهاي مختلف رخ مي نمايد. رساله حاضر در پي شناخت تفاوتهاي كلامي در دو جامعه زباني ايراني و غربي مي باشد به منظور مشخص كردن چهار چوب موضوع مورد بررسي و اجتناب از گستردگي آن، تفاوتهاي كلامي سياست پيشگان و رجال سياسي غربي و ايراني حول محور قطعيت و عدم قطعيت در سخنراني ها و گفتگوهاي ايشان مورد بررسي قرار خواهد گرفت.
تحقيق حاضر به لحاظ نظري با تكيه بر اصول و مباني تحليل كلاموتحليل كلام انتقادي در صدد تبيين سئوالات زير مي باشد:
۱- آيا وجوه مشترك ومتفاوتي در گفتمانهاي رجال سياسي ايراني و غربي از نظر قطعيت و عدم قطعيت ديده مي شود؟
۲- آيا در چهارچوب نظريه هاليدي مسئله قطعيت و عدم قطعيت گفتمان ايراني و غربي قابل تبيين است؟
۳-۱- فرضيه تحقيق
۱- گفتمان سياسي حاكم بر دو جامعه زباني ايراني و غربي متفاوتند.
۲- در چارچوب نظريهي هاليدي مسئلهي قطعيت و عدم قطعيت در گفتگو هاي سياسي ايراني و غربي به طور جامع قابل تبيين است.
۴-۱- اهداف و كاربرد تحقيق:
اين تحقيق اهداف و كاربردهاي ذيل را دنبال مي كند.
۱-۴-۱- اهداف
الف) بررسي گفتمان هاي سياسي از بعد تحليل كلام انتقادي.
ب) آشكار ساختن رابطه متن و ايدئولوژي: تحليل گفتمان از زمان پيدايش همواره در صدد بوده است تا نشان دهد كه هيچ متن يا گفتار و نوشتاري بي طرف نيست بلكه به موقعيتي خاص وابسته است اين امر ممكن است كاملا ناآگاهانه وغير عامدانه باشد.
ج) ارائه روشي جديد در مطالعه متون ، رسانه ها ، و گفتمان سياسي.
۲-۴-۱- كاربردهاي تحقيق:
الف) به دست دادن سازوكارهايي در جهت تشخيص متون مختلف از بعد تحليل: كلام انتقادى.
ب) استفاده از زبان در جهت معرفي ديدگاه هاي سياسي فرهنگ هاي متفاوت.
ج) به كار گيري راه كارهاي نوين در امر ترجمه و تفسير متون، كاربرد يافته هاي تحقيق در آموزش زبان از قبيل روش تدريس، مهارت هاي زباني چون درك شنيداري ،خواندن، درك مطلب و دستور.
۵-۱- پيشينه تحقيق:
تحليل كلام در ابتدا تنها به عنوان متممي براي مطالعات و تحليل هاي كلاسيك محتوا مطرح شد ولي اكنون به نظر مي رسد كه رويكرد تحليل كلام در مطالعات رسانه هاي همگاني، علوم سياسي و. مورد قبول واقع شده است. با وجود اين كارهايي كه در اين زمينه انجام شده است (در غرب و نه در ايران) هنوز محدود و در عين حال بسيار پراكنده و متنوع بوده و محدود به حوزه خاصي نيست. عمده اين كارها تئاتر از گرايش هاي زبان شناختي تحليل كلام، تحليل متن و نشانه شناسي است. (رك، فركلاف، تحليل گفتمان انتقادي، ۱۹۹۵، وندايك، مطالعه بين رشته اي اخبار به مثابه گفتمان، ۱۹۹۱) اكثر اين كارها كه در انگلستان و فرانسه انجام شدهاند به ابعاد ايدئولوژيك پيام هاي رسانه ها توجه خاصي مبذول داشته اند. (رك، آسابرگر، ۱۹۹۱) در ايران نيز، در اين زمينه پايان نامه ها و تحقيقات محدودي به چشم مي خورد كه از زواياي مختلفي به بررسي اين موضوع پرداخته اند.
يكي از تحقيقات انجام شده در زمينه ي تحليل كلام انتقادي پايان نامه اي كارشناسي ارشد مهدي دمالي اميري از پشوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي تحت عنوان تبلور ايدئولوژي و قدرت در كلا م تحليل انتقادي اخبار رسانه اي است او در اين تحقيق ضمن معرفي پيشينه و ساختار تحليل كلام انتقادي و خواستگاه آن به بررسي فرضيه هاي ذيل مي پردازد.
هيچ متن خنثي يابي طرفي وجود ندارد متون داراي بار ايديولوژيك مي باشند نحو متن نيز معنادار است زيرا نحو داراي معناي اجتماعي و ايديولوژيك است و اين معنا در جاي خود به عواملي كه دال هارا ميسازند از قبيل رمزها، بافتها و مشاركت وابسته است هر متني به يك منبع قدرت يا اقتدار (نه لزوما سياسي) مرتبط است.
در اين تحقيق آمده است كه جنبشهاي اجتماعي براي به كرسي نشاندن ادعاي خود مبني بر وجود ظلم و ستم در جامعه اي ادبيات تحليل كلام را گشترش داده اند از ديدگاه تحليل كلام انتقادي كه متأثر از نظريه انتقادي مكتب فرانكفورت و تفكرات ماركسيستي است.
زبان بر پايه اي سه گذاره اي مقدماتي استوار است نخست تمامي نشانه ها مادي هستند و به شكل فيزيكي تبلور مي يايد دوم نشانه ها ماهيتي اجتماعي دارند. سوم چون نشانه زبان اجتماعي اند هر رويكر دبه زبان بايد بر گفتار متمركز باشد.
خارج از گفتار زبان فاقد حيات است و شكل نشان ها بيش از هر چيز با سازمان اجتماعي مشاركت كنندگان در آن مشروعيت مي يابد (اميري ۱۳۸۰ : ۸-۱۰).اميري ضمن برخي از مفاهيم نظري در زبان شناسي انتقادي از قبيل ساختار خرد و كلان قدرت به عنوان كنترل با ارائه اي شواهد زباني و تحليل آنها كه غالبا از متون رسانه اي مي باشند موفق به تأييد فرضيه هاي تحقيق مي شود ( همان ۱۱۵ – ۲۹).
پايان نامه سيد فاطمه علوي (۱۳۸۱ ) تحت عنوان بررسي ديدگاه هاي روايي در سه داستان كوتاه صادق چوبك رويكرد تحليل كلام انتقادي از دانشگاه تهران پژوهش ديگري است كه ادبيات را از نگاه راجرفاولر در چارچوب تحليل كلام انتقادي مورد بررسي قرار داده است.
علوي در اين پايان نامه تحليل ايدئولوژيك ديدگاه نويسنده را در تعامل با خواننده هدف غايي رويكرد تحليل كلام انتقادي معرفي نموده است بر اين اساس اين پايان نامه طبق نظر فاولر و ديگر تحليل گران كلام انتقادي ادبيات نه به عنوان هنر كلامي بلكه به عنوان زبان و به عنوان كلام در نظر گرفته مي شود پس مي توان همانند متون ديگر بستري برا ي انتقال ايدئولوژي و در نتيجه ابزاري انتقادي باشد وي در اين تحقيق تلاش مي كند كه براي سئوالاتي همچون:
۱- خوانده آثار صادق چوبك چه راه هاي براي فهم موظع راوي در لحظات پردازش داستانهايش در اختيار دارد؟
۲- چرا خوانده داستانهاي كوتاه صادق چوبك گاهي با شخصيتها احساس يگانگي و همدردي مي كند و گاهي آنها را از خود مستقل و متفاوت مي بيند؟
***ممكن است هنگام انتقال از فايل اصلي به داخل سايت بعضي متون به هم بريزد